Nederlands Nederlands
Taal wijzigen
  • EnglishEnglish
  • Zoeken
  • Resultaten
  • Details
  • Aanvragen

Laden

image
Na restauratie Lorne 2018
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  1 / 16 
 Objectgegevens
image
Na restauratie Lorne 2018, rechterzijde
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  2 / 16 
 Objectgegevens
image
Na restauratie Lorne 2018, achterzijde
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  3 / 16 
 Objectgegevens
image
Na restauratie Lorne 2018, linkerzijde
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  4 / 16 
 Objectgegevens
image
Na restauratie Lorne 2018, detail Christuskind
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  5 / 16 
 Objectgegevens
image
Na restauratie Lorne 2018, detail Maria
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  6 / 16 
 Objectgegevens
image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  7 / 16 
 Objectgegevens
image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  8 / 16 
 Objectgegevens
image
Achterzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  9 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  10 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail Maria
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  11 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail Christuskind met openvallend hemd
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  12 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail Christuskind
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  13 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail Christuskind
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  14 / 16 
 Objectgegevens
image
Detail met Antwerps handje als merkteken
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  15 / 16 
 Objectgegevens
image
Vóór verwijdering polychromie
Deze afbeelding is niet beschikbaar in hoge resolutie. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
  16 / 16 
 Objectgegevens
  • Tekst
    Naast God ook mens

    Aan de rok van Maria staat Jezus als peuter. De tuniek van het kind is tot boven de navel geopend en geeft hiermee goed zicht op de schaamstreek. In latere tijden heeft men het piemeltje eraf gehaald, hiermee totaal voorbijgaand aan de boodschap die ermee wordt uitgedragen: Jezus is naast God ook mens. Interessant is dat het beeldje mogelijk uit Antwerpen komt. Daar werd in de kathedraal de voorhuid van Jezus bewaard. Toen de priester het reliek voor het eerst op het altaar plaatste, druppelden er drie bloeddruppels uit. Drie, het getal van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Geen twijfel mogelijk: dit moest wel de echte voorhuid van Jezus zijn.

    Omgeving Adriaen van Wesel (Utrecht), ca. 1480 Utrecht
    Museum Catharijneconvent, aankoop mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Mr. J.J.A.M Kennis Fonds), het legaat van vriend Koos Bogaards, de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent en bijdragen van vrienden en familie van oud-directeur Henri Defoer in verband met zijn 80e verjaardag, RMCC b316
  • soort tekst
    voor publicatie
  • voor tentoonstelling
    Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst
  • geschreven in
    2020
  • Huidige locatie
    Niet in het museum te zien
  • Objectnummer
    RMCC b316
  • Objectnaam
    beeld
  • Titel
    Zittende Maria met kind
  • Vervaardiger
    omgeving van Adriaen van Wesel (Utrecht) plaats vervaardiging onzeker
  • Datering
    ca. 1480
  • Materiaal
    eikenhout, verf, metaal
  • Afmetingen
    • 28.0 cm
    • 20.5 cm
    • 9.5 cm
  • Verwervingsmethode
    aankoop (aankoop mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Mr. J.J.A.M Kennis Fonds), het legaat van vriend Koos Bogaards, de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent en bijdragen van vrienden en familie van oud-directeur Henri Defoer in verband met zijn 80e verjaardag)
  • Verwervingsdatum
    2016-03-22
  • Beschrijving
    De sculptuur is van zeer hoge kwaliteit en in de stijl van de Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel (ca. 1417 - kort na 1490). Typerend zijn het eivormige gezicht van Maria en haar golvende haren met de scheiding in het midden. Ook de plooival van de mantel, die over de grond uitwaaiert, is goed te vergelijken met de beeldgroepen van deze belangrijke Utrechtse meester. Het enige verschil is dat de plooien van dit beeldje scherper en hoekiger zijn, wat we ook terugzien bij andere Utrechtse beelden.

    Opvallend is dat deze Maria met staand Christuskind aan de voorzijde van de stoel, rechtsonder, voorzien is van een Antwerps handje. Behalve het Antwerpse handje heeft het beeldje van de Zittende Maria met staand Christuskind nog een andere relatie met Antwerpen, namelijk de specifieke en zeldzame iconografie. Normaal draagt Maria het kind op de arm, maar hier staat het kindje op de grond. Zijn hemdje valt open, waardoor oorspronkelijk zijn genitaliën te zien waren. Deze zijn echter in latere tijd verwijderd, waarschijnlijk uit preutsheid.
    Door het openvallende hemdje toonde het kind zijn naaktheid wel heel ostentatief. In de middeleeuwse literatuur en het middeleeuwse gedachtegoed is deze aandacht voor het geslachtsdeel, ook wel aangeduid als ostentatio genitalium, zeer actueel. Het beeldje is een verwijzing naar de besnijdenis, waarbij het Christuskind van zijn voorhuid was ontdaan en had gebloed. Het was de eerste keer dat Jezus ten behoeve van de verlossing van de mensheid zijn bloed had vergoten. De besnijdenis is een van de zogenaamde zeven bloedstortingen van Jezus, waarvoor in de late middeleeuwen een grote devotie bestond (de andere zes bloedstortingen zijn: Christus in Gethsemane, de geseling van Christus, de doornenkroning, de val onder het kruis, de kruisiging en de lanssteek).

    Een ander opvallend iconografisch element van het beeldje is dat Jezus zijn hand op het boek legt en de beschouwer lijkt te onderwijzen. Ook dit is vrij zeldzaam. Jezus presenteert zich hier als onderwijzer en als het ‘vleesgeworden woord’.
  • Opmerkingen
    Vanaf de vijftiende eeuw werden schilderijen op paneel en beelden voorzien van keurmerken. Deze dienden als kwaliteitswaarborg voor de koper. De merken werden ingebrand of ingeslagen door officieel aangestelde keurmeesters van het gilde. In Antwerpen gebruikte men een handje voor het houtwerk. Voor de goedkeuring van de polychromie werd een tweede keurmerk aangebracht, het Antwerpse stadswapen, bestaande uit een burcht met twee kleinere handjes. Antwerpse handjes komen voor op achterzijden van schilderijen, op de houten bakken of lijsten van Antwerpse retabels, maar ook regelmatig op de in hout gesneden figuren en scènes. Het betreft niet alleen kunstobjecten die werden aangeboden op de vrije markt, maar ook in opdracht vervaardigde werken.
  •  
  • Literatuurverwijzingen
    Deel 1 : Museumaankopen op TEFAF  (Henri Defoer), 2020, p. 33, afb.
    • X 
    • Titel
      Deel 1 : Museumaankopen op TEFAF
    • Auteursvermelding
      Henri Defoer
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Afl. 2)
    • Jaar van uitgave
      2020
    • Paginering
      32-33
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Persoon/instelling
      TEFAF
    Body Language : the body in medieval art  (Wendelien van Welie), 2020, p. 157, afb. 5.31
    • X 
    • Titel
      Body Language : the body in medieval art
    • Auteursvermelding
      Wendelien van Welie-Vink
    • Plaats van uitgave
      Rotterdam, Utecht
    • Uitgever
      nai010, Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2020
    • Paginering
      179
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      9789462085992
    • Te zien op tentoonstelling
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      iconografie, eucharistie, cefaloforen
    • Geografisch trefwoord
      West-Europa
    • Persoon/instelling
      Maria Magdalena, Bernardus van Clairvaux, Maria
    • Exemplaarnummer
      2021/16300D-301D
    Body Language : het lichaam in de middeleeuwen  (Wendelien van Welie), 2020, p. 157, afb. 5.31
    • X 
    • Titel
      Body Language : het lichaam in de middeleeuwen
    • Auteursvermelding
      Wendelien van Welie-Vink
    • Plaats van uitgave
      Rotterdam, Utrecht
    • Uitgever
      nai010, Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2020
    • Paginering
      179
    • Illustraties
      ill
    • ISBN
      9789462085985
    • Te zien op tentoonstelling
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      iconografie, eucharistie, cefaloforen
    • Geografisch trefwoord
      West-Europa
    • Persoon/instelling
      Maria Magdalena, Bernardus van Clairvaux, Maria
    • Exemplaarnummer
      2021/17300D-301D
    Body Language. Het lichaam in de Middeleeuwse kunst  (Annabel Dijkema), 2020, cat. nr. 47
    • X 
    • Titel
      Body Language. Het lichaam in de Middeleeuwse kunst
    • Auteursvermelding
      Annabel Dijkema, Wendelien van Welie, Marieke Wickham en redactie door Maartje de Jong
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2020
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      9789462085985
    • Te zien op tentoonstelling
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      schilderkunst, beeldhouwkunst, eucharistie, iconografie
    • Geografisch trefwoord
      Noord-Europa
    • Exemplaarnummer
      2021/95300D-301D
    Body Language. The body in medieval art.  (Annabel Dijkema), 2020, cat. nr. 47
    • X 
    • Titel
      Body Language. The body in medieval art.
    • Auteursvermelding
      Annabel Dijkema, Wendelien van Welie, Marieke Wickham en redactie door Maartje de Jong
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2020
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      9789462085992
    • Te zien op tentoonstelling
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      schilderkunst, beeldhouwkunst, eucharistie, iconografie
    • Geografisch trefwoord
      Noord-Europa
    • Exemplaarnummer
      2021/96300D-301D
    Geen dag zonder Maria  (Désirée M.D. Krikhaar), 2017, 10 maart
    • X 
    • Titel
      Geen dag zonder Maria
    • Auteursvermelding
      Désirée Krikhaar
    • Plaats van uitgave
      Zwolle, Utrecht
    • Uitgever
      WBOOKS, Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2017
    • Paginering
      ongep.
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      978-94-6258179-1
    • Te zien op tentoonstelling
      Maria (Museum Catharijneconvent, 2017-02-10 t/m 2017-08-20)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      Mariadevotie, Maria in de kunst, Mariafeesten, Mariaverering
    • Persoon/instelling
      Maria
    • Exemplaarnummer
      2017/55301D
    Restaureren als kunst en wetenschap : in gesprek met Aleth Lorne  (Herman Pleij), 2016, p. 31, afb.
    • X 
    • Titel
      Restaureren als kunst en wetenschap : in gesprek met Aleth Lorne
    • Auteursvermelding
      Herman Pleij
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Afl. 2)
    • Jaar van uitgave
      2016
    • Paginering
      30-31
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      restauraties, beeldhouwkunst, kleuren, ethiek, opdrachtgevers, wetenschap, technisch onderzoek, polychromie, legaat, Romantiek, Maria met kind
    • Persoon/instelling
      Museum Catharijneconvent, Lorne, Aleth, Wesel, Adriaen van, Defoer, Henri, Vereniging Rembrandt, Bogaarts, Koos
    'Met openvallend tuniekje leest Jezus ons de les'  (Micha Leeflang), 2016, p. 42, afb.
    • X 
    • Titel
      'Met openvallend tuniekje leest Jezus ons de les'
    • Auteursvermelding
      Micha Leeflang
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Afl. 2)
    • Jaar van uitgave
      2016
    • Paginering
      42-44
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, tentoonstellingen, Maria met kind, Christuskind, restauraties, polychromie, kleuren, keuren, merken, naakt, vervalsingen, Heilig-bloed verering, relieken, hout, migranten, Christus, bloedstortingen, kunsthandel, iconografie, legaat, pelgrimstekens
    • Geografisch trefwoord
      Antwerpen, Zuidelijke Nederlanden, Utrecht
    • Persoon/instelling
      Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen, TEFAF, Vecht, Constant, Wesel, Adriaen van, Bogaarts, Koos, Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent, Defoer, Henri, Koldeweij, Jos, Kunstzalen A. Vecht, Lorne, Aleth, Pleij, Herman, Vereniging Rembrandt, Karhuizerklooster Nieuwlicht Utrecht, Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Museum Catharijneconvent
    Utrecht und Brabant : künstlerische Wechselbeziehungen 1430-1530  (Dagmar Preising), 2013, p. 57, afb. 1
    • X 
    • Titel
      Utrecht und Brabant : künstlerische Wechselbeziehungen 1430-1530
    • Auteursvermelding
      Dagmar Preising
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Aachener Kunstblätter (Afl. 65)
    • Jaar van uitgave
      2013
    • Paginering
      56-71
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Bibliogr., met noten
    • Te zien op tentoonstelling
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, kunsthandel, pijpaarde
    • Geografisch trefwoord
      Utrecht, Brabant, 's-Hertogenbosch, Antwerpen, Mechelen, Noord-Brabant, Brussel
    • Persoon/instelling
      Wesel, Adriaen van, Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop
    Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530  (Micha Leeflang), 2012, p. 253, cat. nr. 40
    • X 
    • Titel
      Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530
    • Auteursvermelding
      redactie Micha Leeflang en Kees van Schooten ; met bijdragen van Truus van Bueren…[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Utrecht, Antwerpen
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent, Ludion
    • Jaar van uitgave
      2012
    • Paginering
      367
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      978-94-6130-078-2
    • Annotatie
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Utrecht
    • Exemplaarnummer
      2012/532300D-301D
  • Opmerkingen?
    Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
    Laat het ons weten!
Laden
Pagina
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM