Nederlands Nederlands
Taal wijzigen
  • EnglishEnglish
  • Zoeken
  • Resultaten
  • Details
  • Aanvragen

Laden

image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  1 / 11 
 Objectgegevens
image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  2 / 11 
 Objectgegevens
image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  3 / 11 
 Objectgegevens
image
Keerzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  4 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  5 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  6 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  7 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  8 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  9 / 11 
 Objectgegevens
image
Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  10 / 11 
 Objectgegevens
image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  11 / 11 
 Objectgegevens
  • Tekst
    Maria met kind
    Utrecht, ca. 1430
    ABM bh494

    Op een wel heel bijzondere plaats is dit beeld teruggevonden. Een man in Ankeveen, een dorp dichtbij Utrecht, vindt het in de jaren twintig van de vorige eeuw op zijn zolder. Waarschijnlijk is het afkomstig uit de Martinuskerk in zijn woonplaats. Hoe het op de zolder terecht is gekomen, is niet bekend. Omdat de sculptuur jarenlang in de openlucht heeft gestaan, zijn verschillende onderdelen aangetast. Zo ontbreken onder meer Maria’s kroon en de handjes van Christus.
  • soort tekst
    zaaltekst tentoonstelling
  • voor tentoonstelling
    Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst
  • geschreven in
    2012
  • Huidige locatie
    Niet in het museum te zien
  • Objectnummer
    ABM bh494
  • Objectnaam
    beeld
  • Titel
    Maria met kind
  • Vervaardiger
    onbekend (Utrecht)
  • Datering
    1425 - 1434
  • Materiaal
    eikenhout, verf
  • Afmetingen
    • 128.0 cm
    • 43.0 cm
    • 28.0 cm
  • Verwervingsmethode
    schenking
  • Verwervingsdatum
    1931
  • Beschrijving
    Maria is staande voorgesteld, rustend op haar linkerbeen. Zij draagt het naakte Christuskind op haar linkerarm. Dit heeft het bovenlichaam en gezicht driekwart naar links gewend en greep mogelijk met de nu verdwenen handjes naar een voorwerp dat Maria hem met haar, eveneens verdwenen, rechterhand aanreikte. Maria's sierlijke linkerhand ondersteunt zijn linkerbeentje. Haar vingers drukken in zijn vlees. Maria staat op een klein, vlak grondje.

    Maria's ovale gelaat is omgeven door golvende haarstrengen. Haar hoofd is bedekt door een sluier. Boven op haar hoofd de aanzet van een kroon. Ze draagt een hooggegord kleed met ronde hals. Het ligt in platte plooien rond haar middel en bedekt in hoekige kreukels de grond. Haar wijde mantel is voor de borst gesloten en verhult het lichaam bijna geheel. Ze heeft haar mantel onder haar rechterarm door geslagen en onder haar gordel vastgezet. Aan de linkerzijde heeft de stof een aantal diepe, schotelvormige plooien gevormd, aan de rechterzijde hangt een rijke bundeling van pijpplooien neer.

    Polychromie:
    Sporen van meerdere lagen polychromie. Resten van een witte grond en/of overschildering. Op de sluier helderrood, deels op het kale hout. Op de binnenzijde van de mantel achtereenvolgens: blauw, roze, helderrood en vergulding op donkerrode bolus. De mantel toont verschillende soorten blauw: poederig diepblauw en een meer pasteus lichter blauw. Op het pasteuze blauw op de mantelrand sporen vergulding en een reeks (bijbehorende?) ingeponste puntjes. Aan de achterzijde van de mantel onder het blauw resten van vergulding op oranjerode bolus.

    Techniek:
    Aan de achterzijde uitgehold tot en met de aanzet van de kroon. Zeer brede gutssporen in de uitholling. Op drie plekken, ter plaatse van zeer diepe plooien, is deze doorbroken en gedicht met niet oorspronkelijke plankjes: onderaan links, midden rechts en bovenaan rechts in de uitholling. Ter hoogte van de pijpplooien en in de linker schouder een grote noest.
    Beide bovenarmen zijn aangezet met drie houten pennen. Het deel links verving mogelijk een zeer noestige plek, die onder het aangezette deel nog zichtbaar is. Achter in de rug van het kind een rechthoekig blokje, waarschijnlijk eveneens ter vervanging van een noest.
    Boven in het hoofd van het kind een rond gat, 1/1,5 cm doorsn. x ca. 5 cm d. (werkbankspoor?).

    Staat:
    Vele aangetaste delen van het beeld zijn ingevuld met vloeibaar hout en met geelbruine verf geretoucheerd. Vooral veel invullingen in: Maria's rechterschouder en arm, de plooien bij deze arm, de grote schotelplooien, grote delen van de plooien in het onderste deel van het beeld. Aan de voorzijde onder het standvlak een moderne spie. De franje links aan de sluier lijkt later ingesneden.
    Ontbreken: de kroon, een deel van de plooien links achteraan (lijmresten, ofwel bijwerking van een wormstekige plek), de rechterhand van Maria (pengat met restant pen aanwezig).
    Afgebroken: twee vingers en een vingertop van Maria's linkerhand (spijkergat in breukvlak); beide onderarmen van het kind (links spijker in knie en groot pengat met spijkergaatje; rechts bijgezaagd, twee spijkergaten); zijn linkervoetje (spijkergat in breukvlak); kleine delen van de grond en de randen van de kleding; delen uit de rug van het kind.
    Grote, gescheurde, noestige plek bij de rechterarm van Maria. De aanzet van de kroon is gescheurd. Wat oppervlaktescheuren en scheuren bij noesten en aangevulde plekken. Het middendeel van Maria's linker middelvinger is losgescheurd.
    In de rand van de uitholling restanten van spijkers. Mogelijk van een voormalige afdichting.
    Het oppervlak is op vele plaatsen aangetast, vooral boven op het hoofd van het kind, aan de linkerzijde van Maria, langs de onderzijde en aan de achterzijde links.
  • Opmerkingen
    Aanwinstenboek: Rijnlands, ca. 1415-20; later: Middelrijns, ca. 1430.

    Weise 1924: niet in bibl.
    Jaarverslag 1931: Duits, ca. 1420; een vrij onconventionele figuur van het type der veel verspreide "schöne Madonnen". Het stuk verkeerde bij binnenkomst in zeer slechte staat omdat het blijkbaar jarenlang onbeschut buiten had gestaan. Het was daardoor ten dele verteerd, ondanks herhaald schilderen en zelfs witkalken. De verflagen werden verwijderd en de vergane gedeelten versterkt.
    Geisler 1957: Moezelgebied (met dank aan Th. Müller). Foutief vermeld als zich bevindend in het Centraal Museum. Geisler vindt het beeld nauw verwant met de ligfiguur van Anna von Freiburg (gest. 1427) van het graf van haar en haar echtgenoot Markgraaf Rudolf III van Hachberg-Sausenberg (gest. 1428) te Rötteln bij Lorrach. Zij geeft als mogelijke verklaring voor de gelijkenis een gezamenlijk voorbeeld, zoals een beroemd beeld van Maria met kind. [Van Vlierden: de overeenkomst tussen beide stukken is slechts oppervlakkig]
    Laren 1958: Middelrijn, ca. 1430. Afkomstig uit de parochiekerk van Ankeveen.
    Utrecht 1962 (Bouvy): Middelrijns, ca. 1430. Reeds verwijzing naar de vondst van Leeuwenberg, die in Museum Marés in Barcelona een identiek notenhouten beeld aantrof. Deze "Virgen del Pimiento" beschouwt hij als een kopie naar een soortgelijk beeld als ABM bh494.
    's-Gravenhage 1963: Middelrijn (Keulen), ca. 1430.
    Müller 1963: kent geen Middelrijnse stukken uit eikenhout. Het materiaal spreekt volgens hem waarschijnlijker voor een ontstaan aan de Nederrijn of in de Nederlanden, net zoals het notenhout van de Maria in het Museum Marés, Barcelona, waarvan de publicatie door Leeuwenberg is aangekondigd.
    Leeuwenberg 1965: De "Virgen del pimiento", een notenhouten Maria met kind, waarbij Maria het kind een paprika aanbiedt, is (in zijn authentieke delen) zeer gelijkend op de iets kleinere Madonna uit Ankeveen. Dit laatste is volgens Leeuwenberg in een schuurtje te Ankeveen ontdekt en stamt mogelijk uit de kerk aldaar. De Ankeveense madonna is zeker Noord-Nederlands, ca. 1450. De stijl van het beeld te Barcelona is volgens Leeuwenberg wel Spaans. Vooral het detail met de gespreide vingers van de linkerhand, die in het beentje van het kind drukken is exact gelijk aan dat te Ankeveen. Het linkergedeelte wijkt echter af. De plooien zijn ondieper en vertonen een andere structuur, omdat het stuk in later tijd werd vernieuwd. Leeuwenberg houdt de vraag open of beide stukken naar één Nederlands voorbeeld zijn gesneden ofwel dat het wat later ontstane Spaanse stuk gekopieerd is naar een tweede op Ankeveen gelijkend exemplaar.
    Clasen 1974: Nederland, 1ste kw. 15de eeuw. Verwijzing naar de grafsteen in Rötteln, waaruit Clasen verwante ontwikkelingen in de Nederlanden en het Rijnland afleidt. Als voorbeeld van de Nederlandse eindfase in de ontwikkeling van de Schöne Stil.
    Keulen 1978 (De Werd): gevonden in een schuur bij Ankeveen. De Werd is het niet eens met Geislers herkomst uit het Moezelgebied. Hiertegen spreekt het gebruikte eikenhout en het in Barcelona aanwezige stuk. Kenmerkend is de frontaliteit, verbonden met de beweeglijke plooival en de gemaniëreerde elegantie. De ernst van het stuk en de strenge houding verbinden het met een Madonna in Qualburg (Kleef-Gelre). De Werd oppert een ontstaan aan het hof van de Utrechtse bisschop.
    Klinckaert 1990: Noord-Nederland, ca. 1430. Klinckaert rekent het stuk tot een grote en sterk verspreide groep Schöne Madonna's waartoe ook de Madonna's in Bonn en Thorn gerekend kunnen worden. Kenmerkend voor deze groep zijn de diepe, zijwaarts vallende, schotelvormige plooien van de voor het lichaam geslagen en onder de linkerarm geklemde mantel, die ter hoogte van de linkerarm in een rijke plooiencascade neervalt. Klinckaert ziet verwantschap met een spiegelbeeldige Maria met kind uit de Marienkirche te Gdansk. Hij ziet overeenkomst in de plooival, de plooien op de borst, de manier waarop de mantel is gesloten en de sierlijke houding van de rechterhand. De Madonna uit Ankeveen is echter veel zwaarder en breder uitgewerkt en ook haar karakter is koeler en ernstiger. In dit opzicht sluit zij aan bij een aantal madonna's uit Kleef-Gelre, zoals de Madonna uit Qualburg. Klinckaert ziet de Madonna van Ankeveen als een lokale, in karakter Noord-Nederlandse interpretatie van het Schöne Madonna-type, waartoe ook de Madonna van Gdansk en die van Barcelona behoren. Voor de toeschrijving aan Utrecht is onvoldoende vergelijkingsmateriaal.
    Defoer 1991 (inv.vel.): De madonna vertoont nauwe verwantschap met een houten madonna in het Suermondt Ludwig-Museum in Aken (inv.nr. SK 316, eikenhout, h. 46 cm), die door Pinder midden 15de eeuw wordt gedateerd (Pinder 1929, p. 346, afb. 332) en door Grimme begin 16de eeuw (Grimme 1963, p. 78, nr. 37 en Aken 1977, nr. 150). Met name de haardracht van deze madonna, de houding van moeder en kind en de wijze waarop Maria met haar linkerhand het been van Jezus ondersteunt zijn nauw verwant. De draperie van het Akense stuk lijkt een latere ontwikkeling van ABM bh494 te zijn.
    Utrecht 1994: foutief Middelrijn, ca. 1430. In de tekst: Nederlands.
    Gent 1994 (Steyaert): Utrecht, ca. 1430. Utrechtse variant van het Boheems-Duitse "Schone Madonna"-thema. De beeldhouwer was, mogelijk via Keulse modellen, vertrouwd met Centraal-Europese typen als de Madonna van Thorn. De meest directe stilistische voorganger is de Madonna van Gdansk, toegeschreven aan een kunstenaar uit de Nederlanden, die in het Baltische gebied werkzaam was. De Madonna van Ankeveen is evenwel frontaler en rechter. Navolgingen van dit type in een serie latere Utrechtse Madonna's die door export en beïnvloeding een grote Europese verspreiding genoten. Het vroegste voorbeeld daarvan is de Madonna in Barcelona. Een Madonna uit Trier (cat.nr. 83), Utrecht, ca. 1450-60?, is een rechtstreekse afstammelinge van de groep van Ankeveen. Overeenkomsten in het gelaatsype van Maria, de schikking van de drapering de gebogen beweging van de plooien vanuit het centrum naar Maria's rechtervoet, en de gespreide, gemaniëreerde vingers van haar linkerhand. Een tussenstadium in de ontwikkeling van deze twee werken vormt een Maria met kind in het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken, dat daarom vermoedelijk eveneens Utrechts is en dateert rond 1450.
    Rijk 1995: Nederrijn, ca. 1430. Van Blarcum vond het beeld op zolder van zijn boerenwoning, vlak bij het Rechthuis (Rijk verwijst naar een artikel in de Gooi- en Eemlander d.d. 18-1-1978, hangmap) Algemeen wordt aangenomen dat het stuk oorspronkelijk afkomstig is uit de middeleeuwse Martinuskerk. Het stuk zou overeenkomsten vertonen met een Maria met kind in het Schnütgen-Museum te Keulen (inv.nr. 841) en die in Qualburg.
    Detroit 1997: Noord-nederland, ca. 1430. Vergeleken met een ivoren Maria met kind uit een polyptiek (Utrecht, ca. 1450-75; Detroit, Institute of Art, inv.nr. 23.149).

    Van Vlierden: De plooival van het ivoren beeld komt niet overeen met die van ABM bh494. NB Defoer heeft bovendien grote twijfels over de echtheid van een aantal ivoren, door Randall Utrechts genoemd (zie R. Randall, 'Dutch ivories of the fifteenth century', in: Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 45 (1994), p. 127-140).

    Het stuk werd in 1993 gerestaureerd (Becker, Delft). Hierbij werd vastgesteld dat het met witte olieverf overschilderd is geweest. Het stuk was verder aangevuld met stopverf (hoofden) waarmee ook de scheuren waren gedicht. Dit werd gebeitst en daarna was alles door een dikke waslaag bedekt. De wijsvinger van Maria was met stopverf en spijkers aangevuld.
    Alle aanvullingen en witte verf zijn verwijderd. De storende scheuren zin ingevuld met eikenhout en vloeibaar hout, wat is bijgekleurd met aquarelverf. Het hout is geconserveerd met kunsthars. Becker vond resten van oude polychromie, smaltblauw en rood, die direct op het hout zijn aangebracht. Dit is volgens haar een aanduiding dat het stuk een buitensculptuur was. Volgens Beckers reconstructie was de buitenzijde van de mantel blauw, de binnenzijde en het kleed waren rood, de gordel verguld. Langs de mantel een vergulde rand met een bies van ingeponste punten.

    Van Vlierden: De kleurreconstructie van Becker komt overeen met de gevonden resten. Alleen de roze kleur aan de binnenzijde van de mantel en het nog daaronder gelegen blauw en de onder het blauw liggende vergulding op de mantel lijken erop de wijzen dat deze reconstructie niet de alleroudste afwerking weergeeft, maar dat het stuk nog één of meer oudere afwerkingen heeft gehad. De vergulding op donkerrode bolus, die op de binnenzijde van de mantel is aangetroffen dateert van na de blauw-rode fase. Het stuk was dus niet van begin af aan een buitensculptuur en niet oorspronkelijk als zodanig afgewerkt.
  •  
  • Literatuurverwijzingen
    Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530  (Dagmar Preising), 2013, p. 169-170, cat. nr. 2, afb.
    • X 
    • Titel
      Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530
    • Auteursvermelding
      Herausgeber Dagmar Preising und Michael Rief ; Redaktion Sarvenaz Ayooghi...[et al.] ; mit Beiträgen von Truus van Bueren…[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Utrecht, Aken, Stuttgart
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent, Suermondt-Ludwig-Museum, Belser
    • Jaar van uitgave
      2013
    • Paginering
      367
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      978-3-7630-2645-6
    • Annotatie
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Utrecht
    • Exemplaarnummer
      2013/136tent cat
    Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530  (Micha Leeflang), 2012, p. 169-170, cat. nr. 2, afb.
    • X 
    • Titel
      Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530
    • Auteursvermelding
      redactie Micha Leeflang en Kees van Schooten ; met bijdragen van Truus van Bueren…[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Utrecht, Antwerpen
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent, Ludion
    • Jaar van uitgave
      2012
    • Paginering
      367
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      978-94-6130-078-2
    • Annotatie
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Utrecht
    • Exemplaarnummer
      2012/532300D-301D
    Some remarks to the significance of the so-called Beautiful Madonnas in the art and religiosity of the Teutonic state of Prussia  (Monika Jakubek-Raczkowska), 2011, p. 88, afb. 5
    • X 
    • Titel
      Some remarks to the significance of the so-called Beautiful Madonnas in the art and religiosity of the Teutonic state of Prussia
    • Auteursvermelding
      Monika Jakubek-Raczkowska
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Acta Universitatis Nicolai Copernici 
    • Jaar van uitgave
      2011
    • Paginering
      39-94
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Met samenvatting in het Engels
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      Mariabeelden
    • Geografisch trefwoord
      Pruisen
    • Exemplaarnummer
      2011/26430CC32
    Die “Schönen Madonnen” auf dem Gebiet des ehemaligen Deutschordensstaates Preussen : ein Beitrag zum Problem der künstlerischen Tradition im späten Mittelalter  (Monika Jakubek-Raczkowska), 2009, p. 247, afb. 9
    • X 
    • Titel
      Die “Schönen Madonnen” auf dem Gebiet des ehemaligen Deutschordensstaates Preussen : ein Beitrag zum Problem der künstlerischen Tradition im späten Mittelalter
    • Auteursvermelding
      Monika Jakubek-Raczkowska
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Terra sanctae Mariae : mittelalterliche Bildwerke der Marienverehrung im Deutschordensland Preussen 
    • Jaar van uitgave
      2009
    • Paginering
      227-254
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Overdruk
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      Mariabeelden, Duitse Orde
    • Geografisch trefwoord
      Pruisen
    • Exemplaarnummer
      2011/26840C31
    Rzezba Gdanska przelomu XIV I XV wieku  (Monika Jakubek-Raczkowska), 2006
    • X 
    • Titel
      Rzezba Gdanska przelomu XIV I XV wieku
    • Auteursvermelding
      Monika Jakubek-Raczkowska
    • Plaats van uitgave
      Warschau
    • Uitgever
      Wydawnictwo DiG
    • Jaar van uitgave
      2006
    • Paginering
      250
    • Illustraties
      110 ill.
    • ISBN
      83-7181-447-X978-83-7181-447-1
    • Annotatie
      Bibliogr.
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, Maria met kind, pietà
    • Geografisch trefwoord
      Gdansk, Polen
    • Exemplaarnummer
      2007/45847F49
    Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600  (Marieke van Vlierden), 2004, p. 29 kleurafb., 84, 97, 99
    • X 
    • Titel
      Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
    • Auteursvermelding
      M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
    • Plaats van uitgave
      Zwolle, Utrecht
    • Uitgever
      Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2004
    • Paginering
      527
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      90-400-8873-X
    • Annotatie
      Met bibliogr., regs.
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Persoon/instelling
      Museum Catharijneconvent
    • Exemplaarnummer
      2004/59300D-301D
    The art flamand et hollandais : le siècle des primitifs 1380-1520  (Christian Heck), 2003, afb. 620
    • X 
    • Titel
      The art flamand et hollandais : le siècle des primitifs 1380-1520
    • Auteursvermelding
      sous la direction de Christian Heck
    • Plaats van uitgave
      Parijs
    • Uitgever
      Citadelles & Mazenod
    • Jaar van uitgave
      2003
    • Paginering
      613
    • Illustraties
      ill.
    • Reeks
      L'art et les grandes civilisations
    • ISBN
      2-85088-082-5
    • Annotatie
      Bibliogr., reg.
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      schilderkunst, Vlaamse Primitieven, miniaturen, bouwkunst, beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Nederlanden
    • Exemplaarnummer
      2003/48452bisA33
    Images in ivory : precious objects of the Gothic Age  (Peter Barnet), 1997, p. 269, afb 73a
    • X 
    • Titel
      Images in ivory : precious objects of the Gothic Age
    • Auteursvermelding
      Peter Barnet (ed.) ; essays by Peter Barnet...[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Detroit, Princeton
    • Uitgever
      The Detroit Institute of Arts, Princeton University Press
    • Jaar van uitgave
      1997
    • Paginering
      332
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      0-691-01610--0
    • Annotatie
      Bibliogr., reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Images in ivory : precious objects of the Gothic Age (The Detroit Institute of Arts, 1997-03-09 t/m 1997-05-11)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      gotiek, ivoorsnijkunst
    • Exemplaarnummer
      97/536tent cat
    Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi  (Agnes de Rijk), 1995, afb. 2
    • X 
    • Titel
      Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi
    • Auteursvermelding
      Agnes de Rijk
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Oude Hollandse kerken 
    • Jaar van uitgave
      1995
    • Paginering
      24 p.
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, heiligen
    • Geografisch trefwoord
      Het Gooi
    Route langs dertig middeleeuwse beelden [N-E] = A tour featuring thirty medieval sculptures  (Marieke van Vlierden), 1994, afb., nr. 1
    • X 
    • Titel
      Route langs dertig middeleeuwse beelden [N-E] = A tour featuring thirty medieval sculptures
    • Auteursvermelding
      samenst. Marieke van Vlierdenvert. (in het Engels) D.L. van Werven
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Rijksmuseum Het Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      1994
    • Illustraties
      ill.
    • Reeks
      Beelden in Nederland 1994
    • Annotatie
      Uitgegeven in het kader van Beelden in Nederland 1994
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Exemplaarnummer
      94/26mus cat
    Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden  (John W. Steyaert), 1994, Gent 1994, cat. nr. 81
    • X 
    • Titel
      Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden
    • Auteursvermelding
      John W. Steyaertmet medewerking van Monique Tahon-Vanroosemet bijdragen van Wim Blockmans...[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Gent
    • Uitgever
      Museum voor Schone Kunsten Gent
    • Jaar van uitgave
      1994
    • Paginering
      352
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      90-5544-031-0
    • Annotatie
      Bibliogr., reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden (Museum voor Schone Kunsten Gent, 1994-09-18 t/m 1994-11-27)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, laat-gotiek
    • Geografisch trefwoord
      Nederlanden
    • Exemplaarnummer
      94/444tent cat
    Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern  (Anton Legner), 1978, deel 1, p. 115, afb.
    • X 
    • Titel
      Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern
    • Auteursvermelding
      hrsg. von A. Legner
    • Plaats van uitgave
      Köln
    • Jaar van uitgave
      1978
    • Annotatie
      1-3: Ein Handbuch zur Ausstellung. 4: Das internationale Kolloquium, 5-12 mrt. 1979. 5: Resultatband. 6: Panoptikum
    • Te zien op tentoonstelling
      Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern (Museum Schnütgen, 1978)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Persoon/instelling
      Parler (fam.)
    • Exemplaarnummer
      79/27tent cat
    Sprokkelingen van een reis op het Iberisch schiereiland  (Jaap Leeuwenberg), 1965, m.n. p. 242-243, afb. 6
    • X 
    • Titel
      Sprokkelingen van een reis op het Iberisch schiereiland
    • Auteursvermelding
      Jaap Leeuwenberg
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Miscellanea pro arte : Hermann Schnitzler zur Vollendung des 60. Lebensjahres am 13. Januar 1965 
    • Jaar van uitgave
      1965
    • Paginering
      239-243
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Geografisch trefwoord
      Noord-Nederland, Spanje
    • Exemplaarnummer
      00/134E/X-21
    Kunst uit kerkelijke musea in Nederland  (H.J.A.M. van Haaren), 1963, cat. nr. 69
    • X 
    • Titel
      Kunst uit kerkelijke musea in Nederland
    • Auteursvermelding
      inl. H. van Haaren
    • Plaats van uitgave
      Den Haag
    • Uitgever
      Gemeentemuseum Den Haag
    • Jaar van uitgave
      1963
    • Paginering
      96
    • Illustraties
      56 ill.
    • Te zien op tentoonstelling
      Kunst uit kerkelijke musea in Nederland (Gemeentemuseum Den Haag, 1963-03-20 t/m 1963-04-28)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      kerkelijke kunst
    • Persoon/instelling
      Aartsbisschoppelijk Museum, Bisschoppelijk Museum Breda, Bisschoppelijk Museum Den Bosch, Bisschoppelijk Museum Haarlem, Bisschoppelijk Museum Maastricht, Oud-Katholiek Museum
    • Exemplaarnummer
      2007/138tent cat
    Buchbesprechung: D. Bouvy, Beeldhouwkunst Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht, Utrecht 1962  (Th. Müller), 1963, m.n. p. 247
    • X 
    • Titel
      Buchbesprechung: D. Bouvy, Beeldhouwkunst Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht, Utrecht 1962
    • Auteursvermelding
      Theodor Müller
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Pantheon : internationale Zeitschrift für Kunst : International art journal : Revue internationale d'art 
    • Jaar van uitgave
      1963
    • Paginering
      246-247
    • Annotatie
      Overdruk Overdruk
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Exemplaarnummer
      99/36854C17/9
    Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht  (Désiré Bouvy), 1962, cat. nr. 24
    • X 
    • Titel
      Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
    • Auteursvermelding
      samenst. D.P.R.A. Bouvy ; foto's Hans Sibbelee
    • Plaats van uitgave
      Den Haag
    • Uitgever
      Mouton
    • Jaar van uitgave
      1962
    • Paginering
      237
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Persoon/instelling
      Aartsbisschoppelijk Museum
    • Exemplaarnummer
      ABM 00/14mus cat
    Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw , 1958, cat. nr. 6, afb. 1-2
    • X 
    • Titel
      Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw
    • Plaats van uitgave
      Laren
    • Uitgever
      Singer Laren
    • Jaar van uitgave
      1958
    • Te zien op tentoonstelling
      Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw (Singer Laren, 1958-07-03 t/m 1958-08-31)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Geografisch trefwoord
      Laren
    • Exemplaarnummer
      00/1141tent cat
    Oberrheinische Plastik um 1400  (Irmingard Geisler), 1957, p. 31, afb. 87
    • X 
    • Titel
      Oberrheinische Plastik um 1400
    • Auteursvermelding
      I. Geisler
    • Plaats van uitgave
      Berlin
    • Jaar van uitgave
      1957
    • Paginering
      50
    • Illustraties
      ill.
    • Reeks
      Forschungen zur Geschichte der Kunst am Oberrhein
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Rijnland
    • Exemplaarnummer
      ABM 33A1333A13
    Die schönen Madonnen : ihr Meister und seine Nachfolger  (K.H. Clasen), p. 79, 214
    • X 
    • Titel
      Die schönen Madonnen : ihr Meister und seine Nachfolger
    • Auteursvermelding
      K.H. Clasen
    • Plaats van uitgave
      Taunus
    • Uitgever
      Langewiesche, Karl Robert Nachfolger Hans Köster
    • Paginering
      47
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, Maria met kind
    • Exemplaarnummer
      ABM 33A6133A61
    Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht , 1931, m.n. p. 1-2, afb.
    • X 
    • Titel
      Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Aartsbisschoppelijk Museum
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      jaarverslag
    •  
    • Persoon/instelling
      Aartsbisschoppelijk Museum, Museum van Nieuwe Religieuze Kunst
    • Exemplaarnummer
      00/37tijdschriften J
    De Noordnederlandse houtsculptuur uit de periode van de 'Internationale Stijl' in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent te Utrecht  (Jan Klinckaert), afb. 6
    • X 
    • Titel
      De Noordnederlandse houtsculptuur uit de periode van de 'Internationale Stijl' in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent te Utrecht
    • Auteursvermelding
      Jan W. Klinckaert
    • Paginering
      20
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Typescript
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, internationale gotiek
    • Exemplaarnummer
      90/30211Aa1/6
  • Opmerkingen?
    Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
    Laat het ons weten!
Laden
Pagina
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM