Object text
Maria met kind
Utrecht, ca. 1430
ABM bh494
Op een wel heel bijzondere plaats is dit beeld teruggevonden. Een man in Ankeveen, een dorp dichtbij Utrecht, vindt het in de jaren twintig van de vorige eeuw op zijn zolder. Waarschijnlijk is het afkomstig uit de Martinuskerk in zijn woonplaats. Hoe het op de zolder terecht is gekomen, is niet bekend. Omdat de sculptuur jarenlang in de openlucht heeft gestaan, zijn verschillende onderdelen aangetast. Zo ontbreken onder meer Maria’s kroon en de handjes van Christus.
text type
text in exhibition
for exhibition
Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst
written in
2012
Current location
Not on display in the museum
Object number
ABM bh494
Object name
beeld
Title
Maria met kind
Creator
Production date
1425 - 1434
Materials
eikenhout, verf
Dimensions
Acquisition method
schenking
Acquisition date
1931
Description
Maria is staande voorgesteld, rustend op haar linkerbeen. Zij draagt het naakte Christuskind op haar linkerarm. Dit heeft het bovenlichaam en gezicht driekwart naar links gewend en greep mogelijk met de nu verdwenen handjes naar een voorwerp dat Maria hem met haar, eveneens verdwenen, rechterhand aanreikte. Maria's sierlijke linkerhand ondersteunt zijn linkerbeentje. Haar vingers drukken in zijn vlees. Maria staat op een klein, vlak grondje.
Maria's ovale gelaat is omgeven door golvende haarstrengen. Haar hoofd is bedekt door een sluier. Boven op haar hoofd de aanzet van een kroon. Ze draagt een hooggegord kleed met ronde hals. Het ligt in platte plooien rond haar middel en bedekt in hoekige kreukels de grond. Haar wijde mantel is voor de borst gesloten en verhult het lichaam bijna geheel. Ze heeft haar mantel onder haar rechterarm door geslagen en onder haar gordel vastgezet. Aan de linkerzijde heeft de stof een aantal diepe, schotelvormige plooien gevormd, aan de rechterzijde hangt een rijke bundeling van pijpplooien neer.
Polychromie:
Sporen van meerdere lagen polychromie. Resten van een witte grond en/of overschildering. Op de sluier helderrood, deels op het kale hout. Op de binnenzijde van de mantel achtereenvolgens: blauw, roze, helderrood en vergulding op donkerrode bolus. De mantel toont verschillende soorten blauw: poederig diepblauw en een meer pasteus lichter blauw. Op het pasteuze blauw op de mantelrand sporen vergulding en een reeks (bijbehorende?) ingeponste puntjes. Aan de achterzijde van de mantel onder het blauw resten van vergulding op oranjerode bolus.
Techniek:
Aan de achterzijde uitgehold tot en met de aanzet van de kroon. Zeer brede gutssporen in de uitholling. Op drie plekken, ter plaatse van zeer diepe plooien, is deze doorbroken en gedicht met niet oorspronkelijke plankjes: onderaan links, midden rechts en bovenaan rechts in de uitholling. Ter hoogte van de pijpplooien en in de linker schouder een grote noest.
Beide bovenarmen zijn aangezet met drie houten pennen. Het deel links verving mogelijk een zeer noestige plek, die onder het aangezette deel nog zichtbaar is. Achter in de rug van het kind een rechthoekig blokje, waarschijnlijk eveneens ter vervanging van een noest.
Boven in het hoofd van het kind een rond gat, 1/1,5 cm doorsn. x ca. 5 cm d. (werkbankspoor?).
Staat:
Vele aangetaste delen van het beeld zijn ingevuld met vloeibaar hout en met geelbruine verf geretoucheerd. Vooral veel invullingen in: Maria's rechterschouder en arm, de plooien bij deze arm, de grote schotelplooien, grote delen van de plooien in het onderste deel van het beeld. Aan de voorzijde onder het standvlak een moderne spie. De franje links aan de sluier lijkt later ingesneden.
Ontbreken: de kroon, een deel van de plooien links achteraan (lijmresten, ofwel bijwerking van een wormstekige plek), de rechterhand van Maria (pengat met restant pen aanwezig).
Afgebroken: twee vingers en een vingertop van Maria's linkerhand (spijkergat in breukvlak); beide onderarmen van het kind (links spijker in knie en groot pengat met spijkergaatje; rechts bijgezaagd, twee spijkergaten); zijn linkervoetje (spijkergat in breukvlak); kleine delen van de grond en de randen van de kleding; delen uit de rug van het kind.
Grote, gescheurde, noestige plek bij de rechterarm van Maria. De aanzet van de kroon is gescheurd. Wat oppervlaktescheuren en scheuren bij noesten en aangevulde plekken. Het middendeel van Maria's linker middelvinger is losgescheurd.
In de rand van de uitholling restanten van spijkers. Mogelijk van een voormalige afdichting.
Het oppervlak is op vele plaatsen aangetast, vooral boven op het hoofd van het kind, aan de linkerzijde van Maria, langs de onderzijde en aan de achterzijde links.
Notes
Aanwinstenboek: Rijnlands, ca. 1415-20; later: Middelrijns, ca. 1430.
Weise 1924: niet in bibl.
Jaarverslag 1931: Duits, ca. 1420; een vrij onconventionele figuur van het type der veel verspreide "schöne Madonnen". Het stuk verkeerde bij binnenkomst in zeer slechte staat omdat het blijkbaar jarenlang onbeschut buiten had gestaan. Het was daardoor ten dele verteerd, ondanks herhaald schilderen en zelfs witkalken. De verflagen werden verwijderd en de vergane gedeelten versterkt.
Geisler 1957: Moezelgebied (met dank aan Th. Müller). Foutief vermeld als zich bevindend in het Centraal Museum. Geisler vindt het beeld nauw verwant met de ligfiguur van Anna von Freiburg (gest. 1427) van het graf van haar en haar echtgenoot Markgraaf Rudolf III van Hachberg-Sausenberg (gest. 1428) te Rötteln bij Lorrach. Zij geeft als mogelijke verklaring voor de gelijkenis een gezamenlijk voorbeeld, zoals een beroemd beeld van Maria met kind. [Van Vlierden: de overeenkomst tussen beide stukken is slechts oppervlakkig]
Laren 1958: Middelrijn, ca. 1430. Afkomstig uit de parochiekerk van Ankeveen.
Utrecht 1962 (Bouvy): Middelrijns, ca. 1430. Reeds verwijzing naar de vondst van Leeuwenberg, die in Museum Marés in Barcelona een identiek notenhouten beeld aantrof. Deze "Virgen del Pimiento" beschouwt hij als een kopie naar een soortgelijk beeld als ABM bh494.
's-Gravenhage 1963: Middelrijn (Keulen), ca. 1430.
Müller 1963: kent geen Middelrijnse stukken uit eikenhout. Het materiaal spreekt volgens hem waarschijnlijker voor een ontstaan aan de Nederrijn of in de Nederlanden, net zoals het notenhout van de Maria in het Museum Marés, Barcelona, waarvan de publicatie door Leeuwenberg is aangekondigd.
Leeuwenberg 1965: De "Virgen del pimiento", een notenhouten Maria met kind, waarbij Maria het kind een paprika aanbiedt, is (in zijn authentieke delen) zeer gelijkend op de iets kleinere Madonna uit Ankeveen. Dit laatste is volgens Leeuwenberg in een schuurtje te Ankeveen ontdekt en stamt mogelijk uit de kerk aldaar. De Ankeveense madonna is zeker Noord-Nederlands, ca. 1450. De stijl van het beeld te Barcelona is volgens Leeuwenberg wel Spaans. Vooral het detail met de gespreide vingers van de linkerhand, die in het beentje van het kind drukken is exact gelijk aan dat te Ankeveen. Het linkergedeelte wijkt echter af. De plooien zijn ondieper en vertonen een andere structuur, omdat het stuk in later tijd werd vernieuwd. Leeuwenberg houdt de vraag open of beide stukken naar één Nederlands voorbeeld zijn gesneden ofwel dat het wat later ontstane Spaanse stuk gekopieerd is naar een tweede op Ankeveen gelijkend exemplaar.
Clasen 1974: Nederland, 1ste kw. 15de eeuw. Verwijzing naar de grafsteen in Rötteln, waaruit Clasen verwante ontwikkelingen in de Nederlanden en het Rijnland afleidt. Als voorbeeld van de Nederlandse eindfase in de ontwikkeling van de Schöne Stil.
Keulen 1978 (De Werd): gevonden in een schuur bij Ankeveen. De Werd is het niet eens met Geislers herkomst uit het Moezelgebied. Hiertegen spreekt het gebruikte eikenhout en het in Barcelona aanwezige stuk. Kenmerkend is de frontaliteit, verbonden met de beweeglijke plooival en de gemaniëreerde elegantie. De ernst van het stuk en de strenge houding verbinden het met een Madonna in Qualburg (Kleef-Gelre). De Werd oppert een ontstaan aan het hof van de Utrechtse bisschop.
Klinckaert 1990: Noord-Nederland, ca. 1430. Klinckaert rekent het stuk tot een grote en sterk verspreide groep Schöne Madonna's waartoe ook de Madonna's in Bonn en Thorn gerekend kunnen worden. Kenmerkend voor deze groep zijn de diepe, zijwaarts vallende, schotelvormige plooien van de voor het lichaam geslagen en onder de linkerarm geklemde mantel, die ter hoogte van de linkerarm in een rijke plooiencascade neervalt. Klinckaert ziet verwantschap met een spiegelbeeldige Maria met kind uit de Marienkirche te Gdansk. Hij ziet overeenkomst in de plooival, de plooien op de borst, de manier waarop de mantel is gesloten en de sierlijke houding van de rechterhand. De Madonna uit Ankeveen is echter veel zwaarder en breder uitgewerkt en ook haar karakter is koeler en ernstiger. In dit opzicht sluit zij aan bij een aantal madonna's uit Kleef-Gelre, zoals de Madonna uit Qualburg. Klinckaert ziet de Madonna van Ankeveen als een lokale, in karakter Noord-Nederlandse interpretatie van het Schöne Madonna-type, waartoe ook de Madonna van Gdansk en die van Barcelona behoren. Voor de toeschrijving aan Utrecht is onvoldoende vergelijkingsmateriaal.
Defoer 1991 (inv.vel.): De madonna vertoont nauwe verwantschap met een houten madonna in het Suermondt Ludwig-Museum in Aken (inv.nr. SK 316, eikenhout, h. 46 cm), die door Pinder midden 15de eeuw wordt gedateerd (Pinder 1929, p. 346, afb. 332) en door Grimme begin 16de eeuw (Grimme 1963, p. 78, nr. 37 en Aken 1977, nr. 150). Met name de haardracht van deze madonna, de houding van moeder en kind en de wijze waarop Maria met haar linkerhand het been van Jezus ondersteunt zijn nauw verwant. De draperie van het Akense stuk lijkt een latere ontwikkeling van ABM bh494 te zijn.
Utrecht 1994: foutief Middelrijn, ca. 1430. In de tekst: Nederlands.
Gent 1994 (Steyaert): Utrecht, ca. 1430. Utrechtse variant van het Boheems-Duitse "Schone Madonna"-thema. De beeldhouwer was, mogelijk via Keulse modellen, vertrouwd met Centraal-Europese typen als de Madonna van Thorn. De meest directe stilistische voorganger is de Madonna van Gdansk, toegeschreven aan een kunstenaar uit de Nederlanden, die in het Baltische gebied werkzaam was. De Madonna van Ankeveen is evenwel frontaler en rechter. Navolgingen van dit type in een serie latere Utrechtse Madonna's die door export en beïnvloeding een grote Europese verspreiding genoten. Het vroegste voorbeeld daarvan is de Madonna in Barcelona. Een Madonna uit Trier (cat.nr. 83), Utrecht, ca. 1450-60?, is een rechtstreekse afstammelinge van de groep van Ankeveen. Overeenkomsten in het gelaatsype van Maria, de schikking van de drapering de gebogen beweging van de plooien vanuit het centrum naar Maria's rechtervoet, en de gespreide, gemaniëreerde vingers van haar linkerhand. Een tussenstadium in de ontwikkeling van deze twee werken vormt een Maria met kind in het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken, dat daarom vermoedelijk eveneens Utrechts is en dateert rond 1450.
Rijk 1995: Nederrijn, ca. 1430. Van Blarcum vond het beeld op zolder van zijn boerenwoning, vlak bij het Rechthuis (Rijk verwijst naar een artikel in de Gooi- en Eemlander d.d. 18-1-1978, hangmap) Algemeen wordt aangenomen dat het stuk oorspronkelijk afkomstig is uit de middeleeuwse Martinuskerk. Het stuk zou overeenkomsten vertonen met een Maria met kind in het Schnütgen-Museum te Keulen (inv.nr. 841) en die in Qualburg.
Detroit 1997: Noord-nederland, ca. 1430. Vergeleken met een ivoren Maria met kind uit een polyptiek (Utrecht, ca. 1450-75; Detroit, Institute of Art, inv.nr. 23.149).
Van Vlierden: De plooival van het ivoren beeld komt niet overeen met die van ABM bh494. NB Defoer heeft bovendien grote twijfels over de echtheid van een aantal ivoren, door Randall Utrechts genoemd (zie R. Randall, 'Dutch ivories of the fifteenth century', in: Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 45 (1994), p. 127-140).
Het stuk werd in 1993 gerestaureerd (Becker, Delft). Hierbij werd vastgesteld dat het met witte olieverf overschilderd is geweest. Het stuk was verder aangevuld met stopverf (hoofden) waarmee ook de scheuren waren gedicht. Dit werd gebeitst en daarna was alles door een dikke waslaag bedekt. De wijsvinger van Maria was met stopverf en spijkers aangevuld.
Alle aanvullingen en witte verf zijn verwijderd. De storende scheuren zin ingevuld met eikenhout en vloeibaar hout, wat is bijgekleurd met aquarelverf. Het hout is geconserveerd met kunsthars. Becker vond resten van oude polychromie, smaltblauw en rood, die direct op het hout zijn aangebracht. Dit is volgens haar een aanduiding dat het stuk een buitensculptuur was. Volgens Beckers reconstructie was de buitenzijde van de mantel blauw, de binnenzijde en het kleed waren rood, de gordel verguld. Langs de mantel een vergulde rand met een bies van ingeponste punten.
Van Vlierden: De kleurreconstructie van Becker komt overeen met de gevonden resten. Alleen de roze kleur aan de binnenzijde van de mantel en het nog daaronder gelegen blauw en de onder het blauw liggende vergulding op de mantel lijken erop de wijzen dat deze reconstructie niet de alleroudste afwerking weergeeft, maar dat het stuk nog één of meer oudere afwerkingen heeft gehad. De vergulding op donkerrode bolus, die op de binnenzijde van de mantel is aangetroffen dateert van na de blauw-rode fase. Het stuk was dus niet van begin af aan een buitensculptuur en niet oorspronkelijk als zodanig afgewerkt.
Literature
Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530 (Dagmar Preising), 2013, p. 169-170, cat. nr. 2, afb.
Title
Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530
Statement of responsibility
Herausgeber Dagmar Preising und Michael Rief ; Redaktion Sarvenaz Ayooghi...[et al.] ; mit Beiträgen von Truus van Bueren…[et al.]
Author
Dagmar Preising, Michael Rief, Sarvenaz Ayooghi
Place of publication
Utrecht, Aken, Stuttgart
Publisher
Museum Catharijneconvent, Suermondt-Ludwig-Museum, Belser
Year of publication
2013
Pagination
367
Illustrations
ill.
ISBN
978-3-7630-2645-6
Notes
Bibliogr., krt., met noten, reg.
To be seen at exhibition
Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Geographical keyword
Utrecht
Copy number
2013/136tent cat
Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530 (Micha Leeflang), 2012, p. 169-170, cat. nr. 2, afb.
Title
Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530
Statement of responsibility
redactie Micha Leeflang en Kees van Schooten ; met bijdragen van Truus van Bueren…[et al.]
Author
Micha Leeflang, Kees van Schooten, T. van Bueren
Place of publication
Utrecht, Antwerpen
Publisher
Museum Catharijneconvent, Ludion
Year of publication
2012
Pagination
367
Illustrations
ill.
ISBN
978-94-6130-078-2
Notes
Bibliogr., krt., met noten, reg.
To be seen at exhibition
Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Geographical keyword
Utrecht
Copy number
2012/532300D-301D
Some remarks to the significance of the so-called Beautiful Madonnas in the art and religiosity of the Teutonic state of Prussia (Monika Jakubek-Raczkowska), 2011, p. 88, afb. 5
Title
Some remarks to the significance of the so-called Beautiful Madonnas in the art and religiosity of the Teutonic state of Prussia
Statement of responsibility
Monika Jakubek-Raczkowska
Author
Monika Jakubek-Raczkowska
Source title (Volume, Issue)
Acta Universitatis Nicolai Copernici
Year of publication
2011
Pagination
39-94
Illustrations
ill.
Notes
Met samenvatting in het Engels
Material
artikel
-
Keywords
Mariabeelden
Geographical keyword
Pruisen
Copy number
2011/26430CC32
Die “Schönen Madonnen” auf dem Gebiet des ehemaligen Deutschordensstaates Preussen : ein Beitrag zum Problem der künstlerischen Tradition im späten Mittelalter (Monika Jakubek-Raczkowska), 2009, p. 247, afb. 9
Title
Die “Schönen Madonnen” auf dem Gebiet des ehemaligen Deutschordensstaates Preussen : ein Beitrag zum Problem der künstlerischen Tradition im späten Mittelalter
Statement of responsibility
Monika Jakubek-Raczkowska
Author
Monika Jakubek-Raczkowska
Source title (Volume, Issue)
Terra sanctae Mariae : mittelalterliche Bildwerke der Marienverehrung im Deutschordensland Preussen
Year of publication
2009
Pagination
227-254
Illustrations
ill.
Notes
Overdruk
Material
artikel
-
Keywords
Mariabeelden, Duitse Orde
Geographical keyword
Pruisen
Copy number
2011/26840C31
Rzezba Gdanska przelomu XIV I XV wieku (Monika Jakubek-Raczkowska), 2006
Title
Rzezba Gdanska przelomu XIV I XV wieku
Statement of responsibility
Monika Jakubek-Raczkowska
Author
Monika Jakubek-Raczkowska
Place of publication
Warschau
Publisher
Wydawnictwo DiG
Year of publication
2006
Pagination
250
Illustrations
110 ill.
ISBN
83-7181-447-X978-83-7181-447-1
Notes
Bibliogr.
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst, Maria met kind, pietà
Geographical keyword
Gdansk, Polen
Copy number
2007/45847F49
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600 (M. van Vlierden), 2004, p. 29 kleurafb., 84, 97, 99
Title
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
Statement of responsibility
M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
Author
M. van Vlierden, Henri L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
Place of publication
Zwolle, Utrecht
Publisher
Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
Year of publication
2004
Pagination
527
Illustrations
ill.
ISBN
90-400-8873-X
Notes
Met bibliogr., regs.
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Persons keyword
Museum Catharijneconvent
Copy number
2004/59300D-301D
The art flamand et hollandais : le siècle des primitifs 1380-1520 (Christian Heck), 2003, afb. 620
Title
The art flamand et hollandais : le siècle des primitifs 1380-1520
Statement of responsibility
sous la direction de Christian Heck
Author
Christian Heck
Place of publication
Parijs
Publisher
Citadelles & Mazenod
Year of publication
2003
Pagination
613
Illustrations
ill.
Series
L'art et les grandes civilisations
ISBN
2-85088-082-5
Notes
Bibliogr., reg.
Material
boek
-
Keywords
schilderkunst, Vlaamse Primitieven, miniaturen, bouwkunst, beeldhouwkunst
Geographical keyword
Nederlanden
Copy number
2003/48452bisA33
Images in ivory : precious objects of the Gothic Age (Peter Barnet), 1997, p. 269, afb 73a
Title
Images in ivory : precious objects of the Gothic Age
Statement of responsibility
Peter Barnet (ed.) ; essays by Peter Barnet...[et al.]
Author
Peter Barnet
Place of publication
Detroit, Princeton
Publisher
The Detroit Institute of Arts, Princeton University Press
Year of publication
1997
Pagination
332
Illustrations
ill.
ISBN
0-691-01610--0
Notes
Bibliogr., reg.
To be seen at exhibition
Images in ivory : precious objects of the Gothic Age (The Detroit Institute of Arts, 1997-03-09 t/m 1997-05-11)
Material
boek
-
Keywords
gotiek, ivoorsnijkunst
Copy number
97/536tent cat
Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi (Agnes de Rijk), 1995, afb. 2
Title
Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi
Statement of responsibility
Agnes de Rijk
Author
Agnes de Rijk
Source title (Volume, Issue)
Oude Hollandse kerken
Year of publication
1995
Pagination
24 p.
Illustrations
ill.
Material
artikel
-
Keywords
beeldhouwkunst, heiligen
Geographical keyword
Het Gooi
Route langs dertig middeleeuwse beelden [N-E] = A tour featuring thirty medieval sculptures (M. van Vlierden), 1994, afb., nr. 1
Title
Route langs dertig middeleeuwse beelden [N-E] = A tour featuring thirty medieval sculptures
Statement of responsibility
samenst. Marieke van Vlierdenvert. (in het Engels) D.L. van Werven
Author
M. van Vlierden
Place of publication
Utrecht
Publisher
Rijksmuseum Het Catharijneconvent
Year of publication
1994
Illustrations
ill.
Series
Beelden in Nederland 1994
Notes
Uitgegeven in het kader van Beelden in Nederland 1994
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Copy number
94/26mus cat
Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden (John W. Steyaert), 1994, Gent 1994, cat. nr. 81
Title
Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden
Statement of responsibility
John W. Steyaertmet medewerking van Monique Tahon-Vanroosemet bijdragen van Wim Blockmans...[et al.]
Author
John W. Steyaert, Monique Tahon-Vanroose, W.P. Blockmans
Place of publication
Gent
Publisher
Museum voor Schone Kunsten Gent
Year of publication
1994
Pagination
352
Illustrations
ill.
ISBN
90-5544-031-0
Notes
Bibliogr., reg.
To be seen at exhibition
Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden (Museum voor Schone Kunsten Gent, 1994-09-18 t/m 1994-11-27)
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst, laat-gotiek
Geographical keyword
Nederlanden
Copy number
94/444tent cat
Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern (Anton Legner), 1978, deel 1, p. 115, afb.
Title
Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern
Statement of responsibility
hrsg. von A. Legner
Author
Anton Legner
Place of publication
Köln
Year of publication
1978
Notes
1-3: Ein Handbuch zur Ausstellung. 4: Das internationale Kolloquium, 5-12 mrt. 1979. 5: Resultatband. 6: Panoptikum
To be seen at exhibition
Die Parler und der Schöne Stil, 1350-1400 : europäische Kunst unter den Luxemburgern (Museum Schnütgen, 1978)
Material
boek
-
Persons keyword
Parler (fam.)
Copy number
79/27tent cat
Sprokkelingen van een reis op het Iberisch schiereiland (Jaap Leeuwenberg), 1965, m.n. p. 242-243, afb. 6
Title
Sprokkelingen van een reis op het Iberisch schiereiland
Statement of responsibility
Jaap Leeuwenberg
Author
Jaap Leeuwenberg
Source title (Volume, Issue)
Miscellanea pro arte : Hermann Schnitzler zur Vollendung des 60. Lebensjahres am 13. Januar 1965
Year of publication
1965
Pagination
239-243
Illustrations
ill.
Material
artikel
-
Geographical keyword
Noord-Nederland, Spanje
Copy number
00/134E/X-21
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland (H.J.A.M. van Haaren), 1963, cat. nr. 69
Title
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland
Statement of responsibility
inl. H. van Haaren
Author
H.J.A.M. van Haaren
Place of publication
Den Haag
Publisher
Gemeentemuseum Den Haag
Year of publication
1963
Pagination
96
Illustrations
56 ill.
To be seen at exhibition
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland (Gemeentemuseum Den Haag, 1963-03-20 t/m 1963-04-28)
Material
boek
-
Keywords
kerkelijke kunst
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum, Bisschoppelijk Museum Breda, Bisschoppelijk Museum Den Bosch, Bisschoppelijk Museum Haarlem, Bisschoppelijk Museum Maastricht, Oud-Katholiek Museum
Copy number
2007/138tent cat
Buchbesprechung: D. Bouvy, Beeldhouwkunst Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht, Utrecht 1962 (Th. Müller), 1963, m.n. p. 247
Title
Buchbesprechung: D. Bouvy, Beeldhouwkunst Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht, Utrecht 1962
Statement of responsibility
Theodor Müller
Author
Th. Müller
Source title (Volume, Issue)
Pantheon : internationale Zeitschrift für Kunst : International art journal : Revue internationale d'art
Year of publication
1963
Pagination
246-247
Notes
Overdruk Overdruk
Material
artikel
-
Keywords
beeldhouwkunst
Copy number
99/36854C17/9
Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht (D.P.R.A. Bouvy), 1962, cat. nr. 24
Title
Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
Statement of responsibility
samenst. D.P.R.A. Bouvy ; foto's Hans Sibbelee
Author
D.P.R.A. Bouvy
Place of publication
Den Haag
Publisher
Mouton
Year of publication
1962
Pagination
237
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum
Copy number
ABM 00/14mus cat
Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw , 1958, cat. nr. 6, afb. 1-2
Title
Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw
Place of publication
Laren
Publisher
Singer Museum
Year of publication
1958
To be seen at exhibition
Kunstbezit rondom Laren, 13e - 20e eeuw (Singer Museum, 1958-07-03 t/m 1958-08-31)
Material
boek
-
Geographical keyword
Laren
Copy number
00/1141tent cat
Oberrheinische Plastik um 1400 (Irmingard Geisler), 1957, p. 31, afb. 87
Title
Oberrheinische Plastik um 1400
Statement of responsibility
I. Geisler
Author
Irmingard Geisler
Place of publication
Berlin
Year of publication
1957
Pagination
50
Illustrations
ill.
Series
Forschungen zur Geschichte der Kunst am Oberrhein
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Geographical keyword
Rijnland
Copy number
ABM 33A1333A13
Die schönen Madonnen : ihr Meister und seine Nachfolger (K.H. Clasen), p. 79, 214
Title
Die schönen Madonnen : ihr Meister und seine Nachfolger
Statement of responsibility
K.H. Clasen
Author
K.H. Clasen
Place of publication
Taunus
Publisher
Langewiesche, Karl Robert Nachfolger Hans Köster
Pagination
47
Illustrations
ill.
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst, Maria met kind
Copy number
ABM 33A6133A61
Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht , 1931, m.n. p. 1-2, afb.
Title
Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
Place of publication
Utrecht
Publisher
Aartsbisschoppelijk Museum
Illustrations
ill.
Material
jaarverslag
-
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum, Museum van Nieuwe Religieuze Kunst
Copy number
00/37tijdschriften J
De Noordnederlandse houtsculptuur uit de periode van de 'Internationale Stijl' in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent te Utrecht (J.W. Klinckaert), afb. 6
Title
De Noordnederlandse houtsculptuur uit de periode van de 'Internationale Stijl' in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent te Utrecht
Statement of responsibility
Jan W. Klinckaert
Author
J.W. Klinckaert
Pagination
20
Illustrations
ill.
Notes
Typescript
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst, internationale gotiek
Copy number
90/30211Aa1/6
Remarks?
Have you noticed a mistake or do you have any further information about this object?
Let us know!