English English
Change language
  • NederlandsNederlands
  • Search
  • Results
  • Details
  • Requests

Loading

image
Na restauratie Lorne 2018
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  1 / 16 
 Object details
image
Na restauratie Lorne 2018, rechterzijde
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  2 / 16 
 Object details
image
Na restauratie Lorne 2018, achterzijde
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  3 / 16 
 Object details
image
Na restauratie Lorne 2018, linkerzijde
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  4 / 16 
 Object details
image
Na restauratie Lorne 2018, detail Christuskind
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  5 / 16 
 Object details
image
Na restauratie Lorne 2018, detail Maria
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  6 / 16 
 Object details
image
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  7 / 16 
 Object details
image
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  8 / 16 
 Object details
image
Achterzijde
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  9 / 16 
 Object details
image
Detail
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  10 / 16 
 Object details
image
Detail Maria
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  11 / 16 
 Object details
image
Detail Christuskind met openvallend hemd
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  12 / 16 
 Object details
image
Detail Christuskind
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  13 / 16 
 Object details
image
Detail Christuskind
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  14 / 16 
 Object details
image
Detail met Antwerps handje als merkteken
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  15 / 16 
 Object details
image
Vóór verwijdering polychromie
This image is not available in high resolution. Please contact Arno van Os at adm.vanos@catharijneconvent.nl to order this image.
  16 / 16 
 Object details
  • Object text
    Naast God ook mens

    Aan de rok van Maria staat Jezus als peuter. De tuniek van het kind is tot boven de navel geopend en geeft hiermee goed zicht op de schaamstreek. In latere tijden heeft men het piemeltje eraf gehaald, hiermee totaal voorbijgaand aan de boodschap die ermee wordt uitgedragen: Jezus is naast God ook mens. Interessant is dat het beeldje mogelijk uit Antwerpen komt. Daar werd in de kathedraal de voorhuid van Jezus bewaard. Toen de priester het reliek voor het eerst op het altaar plaatste, druppelden er drie bloeddruppels uit. Drie, het getal van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Geen twijfel mogelijk: dit moest wel de echte voorhuid van Jezus zijn.

    Omgeving Adriaen van Wesel (Utrecht), ca. 1480 Utrecht
    Museum Catharijneconvent, aankoop mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Mr. J.J.A.M Kennis Fonds), het legaat van vriend Koos Bogaards, de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent en bijdragen van vrienden en familie van oud-directeur Henri Defoer in verband met zijn 80e verjaardag, RMCC b316
  • text type
    for publication
  • for exhibition
    Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst
  • written in
    2020
  • Current location
    Not on display in the museum
  • Object number
    RMCC b316
  • Object name
    beeld
  • Title
    Zittende Maria met kind
  • Creator
    circle of Adriaen van Wesel (Utrecht) plaats vervaardiging onzeker
  • Production date
    ca. 1480
  • Materials
    eikenhout, verf, metaal
  • Dimensions
    • 28.0 cm
    • 20.5 cm
    • 9.5 cm
  • Acquisition method
    aankoop (aankoop mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Mr. J.J.A.M Kennis Fonds), het legaat van vriend Koos Bogaards, de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent en bijdragen van vrienden en familie van oud-directeur Henri Defoer in verband met zijn 80e verjaardag)
  • Acquisition date
    2016-03-22
  • Description
    De sculptuur is van zeer hoge kwaliteit en in de stijl van de Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel (ca. 1417 - kort na 1490). Typerend zijn het eivormige gezicht van Maria en haar golvende haren met de scheiding in het midden. Ook de plooival van de mantel, die over de grond uitwaaiert, is goed te vergelijken met de beeldgroepen van deze belangrijke Utrechtse meester. Het enige verschil is dat de plooien van dit beeldje scherper en hoekiger zijn, wat we ook terugzien bij andere Utrechtse beelden.

    Opvallend is dat deze Maria met staand Christuskind aan de voorzijde van de stoel, rechtsonder, voorzien is van een Antwerps handje. Behalve het Antwerpse handje heeft het beeldje van de Zittende Maria met staand Christuskind nog een andere relatie met Antwerpen, namelijk de specifieke en zeldzame iconografie. Normaal draagt Maria het kind op de arm, maar hier staat het kindje op de grond. Zijn hemdje valt open, waardoor oorspronkelijk zijn genitaliën te zien waren. Deze zijn echter in latere tijd verwijderd, waarschijnlijk uit preutsheid.
    Door het openvallende hemdje toonde het kind zijn naaktheid wel heel ostentatief. In de middeleeuwse literatuur en het middeleeuwse gedachtegoed is deze aandacht voor het geslachtsdeel, ook wel aangeduid als ostentatio genitalium, zeer actueel. Het beeldje is een verwijzing naar de besnijdenis, waarbij het Christuskind van zijn voorhuid was ontdaan en had gebloed. Het was de eerste keer dat Jezus ten behoeve van de verlossing van de mensheid zijn bloed had vergoten. De besnijdenis is een van de zogenaamde zeven bloedstortingen van Jezus, waarvoor in de late middeleeuwen een grote devotie bestond (de andere zes bloedstortingen zijn: Christus in Gethsemane, de geseling van Christus, de doornenkroning, de val onder het kruis, de kruisiging en de lanssteek).

    Een ander opvallend iconografisch element van het beeldje is dat Jezus zijn hand op het boek legt en de beschouwer lijkt te onderwijzen. Ook dit is vrij zeldzaam. Jezus presenteert zich hier als onderwijzer en als het ‘vleesgeworden woord’.
  • Notes
    Vanaf de vijftiende eeuw werden schilderijen op paneel en beelden voorzien van keurmerken. Deze dienden als kwaliteitswaarborg voor de koper. De merken werden ingebrand of ingeslagen door officieel aangestelde keurmeesters van het gilde. In Antwerpen gebruikte men een handje voor het houtwerk. Voor de goedkeuring van de polychromie werd een tweede keurmerk aangebracht, het Antwerpse stadswapen, bestaande uit een burcht met twee kleinere handjes. Antwerpse handjes komen voor op achterzijden van schilderijen, op de houten bakken of lijsten van Antwerpse retabels, maar ook regelmatig op de in hout gesneden figuren en scènes. Het betreft niet alleen kunstobjecten die werden aangeboden op de vrije markt, maar ook in opdracht vervaardigde werken.
  •  
  • Literature
    Deel 1 : Museumaankopen op TEFAF  (Henri Defoer), 2020, p. 33, afb.
    • X 
    • Title
      Deel 1 : Museumaankopen op TEFAF
    • Statement of responsibility
      Henri Defoer
    • Source title (Volume, Issue)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Iss. 2)
    • Year of publication
      2020
    • Pagination
      32-33
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      TEFAF
    Body Language : the body in medieval art  (Wendelien van Welie), 2020, p. 157, afb. 5.31
    • X 
    • Title
      Body Language : the body in medieval art
    • Statement of responsibility
      Wendelien van Welie-Vink
    • Place of publication
      Rotterdam, Utecht
    • Publisher
      nai010, Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2020
    • Pagination
      179
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      9789462085992
    • To be seen at exhibition
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      iconografie, eucharistie, cefaloforen
    • Geographical keyword
      West-Europa
    • Persons keyword
      Maria Magdalena, Bernardus van Clairvaux, Maria
    • Copy number
      2021/16300D-301D
    Body Language : het lichaam in de middeleeuwen  (Wendelien van Welie), 2020, p. 157, afb. 5.31
    • X 
    • Title
      Body Language : het lichaam in de middeleeuwen
    • Statement of responsibility
      Wendelien van Welie-Vink
    • Place of publication
      Rotterdam, Utrecht
    • Publisher
      nai010, Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2020
    • Pagination
      179
    • Illustrations
      ill
    • ISBN
      9789462085985
    • To be seen at exhibition
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      iconografie, eucharistie, cefaloforen
    • Geographical keyword
      West-Europa
    • Persons keyword
      Maria Magdalena, Bernardus van Clairvaux, Maria
    • Copy number
      2021/17300D-301D
    Body Language. Het lichaam in de Middeleeuwse kunst  (Annabel Dijkema), 2020, cat. nr. 47
    • X 
    • Title
      Body Language. Het lichaam in de Middeleeuwse kunst
    • Statement of responsibility
      Annabel Dijkema, Wendelien van Welie, Marieke Wickham en redactie door Maartje de Jong
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2020
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      9789462085985
    • To be seen at exhibition
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      schilderkunst, beeldhouwkunst, eucharistie, iconografie
    • Geographical keyword
      Noord-Europa
    • Copy number
      2021/95300D-301D
    Body Language. The body in medieval art.  (Annabel Dijkema), 2020, cat. nr. 47
    • X 
    • Title
      Body Language. The body in medieval art.
    • Statement of responsibility
      Annabel Dijkema, Wendelien van Welie, Marieke Wickham en redactie door Maartje de Jong
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2020
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      9789462085992
    • To be seen at exhibition
      Body language : het lichaam in de middeleeuwse kunst (Museum Catharijneconvent, 2020-09-24 t/m 2021-01-17)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      schilderkunst, beeldhouwkunst, eucharistie, iconografie
    • Geographical keyword
      Noord-Europa
    • Copy number
      2021/96300D-301D
    Geen dag zonder Maria  (Désirée M.D. Krikhaar), 2017, 10 maart
    • X 
    • Title
      Geen dag zonder Maria
    • Statement of responsibility
      Désirée Krikhaar
    • Place of publication
      Zwolle, Utrecht
    • Publisher
      WBOOKS, Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2017
    • Pagination
      ongep.
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      978-94-6258179-1
    • To be seen at exhibition
      Maria (Museum Catharijneconvent, 2017-02-10 t/m 2017-08-20)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      Mariadevotie, Maria in de kunst, Mariafeesten, Mariaverering
    • Persons keyword
      Maria
    • Copy number
      2017/55301D
    Restaureren als kunst en wetenschap : in gesprek met Aleth Lorne  (Herman Pleij), 2016, p. 31, afb.
    • X 
    • Title
      Restaureren als kunst en wetenschap : in gesprek met Aleth Lorne
    • Statement of responsibility
      Herman Pleij
    • Source title (Volume, Issue)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Iss. 2)
    • Year of publication
      2016
    • Pagination
      30-31
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      restauraties, beeldhouwkunst, kleuren, ethiek, opdrachtgevers, wetenschap, technisch onderzoek, polychromie, legaat, Romantiek, Maria met kind
    • Persons keyword
      Museum Catharijneconvent, Lorne, Aleth, Wesel, Adriaen van, Defoer, Henri, Vereniging Rembrandt, Bogaarts, Koos
    'Met openvallend tuniekje leest Jezus ons de les'  (Micha Leeflang), 2016, p. 42, afb.
    • X 
    • Title
      'Met openvallend tuniekje leest Jezus ons de les'
    • Statement of responsibility
      Micha Leeflang
    • Source title (Volume, Issue)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Iss. 2)
    • Year of publication
      2016
    • Pagination
      42-44
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst, tentoonstellingen, Maria met kind, Christuskind, restauraties, polychromie, kleuren, keuren, merken, naakt, vervalsingen, Heilig-bloed verering, relieken, hout, migranten, Christus, bloedstortingen, kunsthandel, iconografie, legaat, pelgrimstekens
    • Geographical keyword
      Antwerpen, Zuidelijke Nederlanden, Utrecht
    • Persons keyword
      Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen, TEFAF, Vecht, Constant, Wesel, Adriaen van, Bogaarts, Koos, Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent, Defoer, Henri, Koldeweij, Jos, Kunstzalen A. Vecht, Lorne, Aleth, Pleij, Herman, Vereniging Rembrandt, Karhuizerklooster Nieuwlicht Utrecht, Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Museum Catharijneconvent
    Utrecht und Brabant : künstlerische Wechselbeziehungen 1430-1530  (Dagmar Preising), 2013, p. 57, afb. 1
    • X 
    • Title
      Utrecht und Brabant : künstlerische Wechselbeziehungen 1430-1530
    • Statement of responsibility
      Dagmar Preising
    • Source title (Volume, Issue)
      Aachener Kunstblätter (Iss. 65)
    • Year of publication
      2013
    • Pagination
      56-71
    • Illustrations
      ill.
    • Notes
      Bibliogr., met noten
    • To be seen at exhibition
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst, kunsthandel, pijpaarde
    • Geographical keyword
      Utrecht, Brabant, 's-Hertogenbosch, Antwerpen, Mechelen, Noord-Brabant, Brussel
    • Persons keyword
      Wesel, Adriaen van, Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop
    Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530  (Micha Leeflang), 2012, p. 253, cat. nr. 40
    • X 
    • Title
      Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530
    • Statement of responsibility
      redactie Micha Leeflang en Kees van Schooten ; met bijdragen van Truus van Bueren…[et al.]
    • Place of publication
      Utrecht, Antwerpen
    • Publisher
      Museum Catharijneconvent, Ludion
    • Year of publication
      2012
    • Pagination
      367
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      978-94-6130-078-2
    • Notes
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • To be seen at exhibition
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Utrecht
    • Copy number
      2012/532300D-301D
  • Remarks?
    Have you noticed a mistake or do you have any further information about this object?
    Let us know!
Loading
Page
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM