Object text
Veronica toont de zweetdoek
Utrecht?, ca. 1475
ABM bh580
De heilige Veronica toont de doek aan twee vrouwen, die vol ontzag hun handen ineenslaan. Met de close-up uitbeelding van Christus’ gelaat op de doek kunnen leed, pijn, rimpels en wonden op een confronterende wijze worden verbeeld. De emotie van de toeschouwer wordt hiermee opgeroepen. In de veertiende en vijftiende eeuw, toen Christus’ lijdensweg volop in de aandacht stond, bereikte de verering van Veronica haar hoogtepunt.
text type
text in exhibition
for exhibition
Pasen 2012
written in
2012
Current location
Not on display in the museum
Object number
ABM bh580
Object name
beeld, retabel, fragment
Title
Veronica toont de zweetdoek aan twee vrouwen
Creator
onbekend (Utrecht) plaats vervaardiging onzeker
Production date
ca. 1475
Materials
eikenhout, verf
Dimensions
Acquisition method
aankoop
Acquisition date
1964
Description
Veronica zit links op de voorgrond en toont de doek met de beeltenis van Christus' gelaat aan twee vrouwen. Zij is driekwart naar rechts gewend en houdt de doek met beide handen voor zich op, terwijl zij erop neer kijkt. Tegenover haar, rechts op de voorgrond en driekwart naar rechts gewend, zit één der twee vrouwen. Zij heeft haar beide handen om haar opgetrokken rechterknie geslagen. Tussen hen in bevindt zich, iets meer naar achteren en aanmerkelijk kleiner afgebeeld, een derde vrouw, die frontaal is afgebeeld. Het is niet duidelijk of zij staat of zit. Haar linkerknie is gebogen. Zij heeft haar handen voor zich gekruist en kijkt naar beneden, naar de doek. De compositie wordt sterk bepaald door de gecompliceerde plooival van de wijde mantels van de beide vrouwen op de voorgrond. Deze neemt de onderste helft van het reliëf in. De mantels vertonen vele, onregelmatige, vrij vlakke, hoekige kreukels en vouwen en bedekken grotendeels de golvende, met zigzaggroeven afgewerkte grond. De gebogen lijnen van enkele pijpplooien accentueren de omtrek van de beide figuren en richten de aandacht op de zweetdoek in het midden van de voorstelling.
Veronica is gekleed in een ruimvallend gewaad. Haar hoofd wordt omsloten door een hoofd- en een kindoek. Haar ruime mantel is over haar hoofd geslagen, valt langs haar rug naar beneden en is over haar schoot gedrapeerd. De vrouw tegenover haar is gekleed in een ruimvallend gewaad met v-hals, waarover een mantel, die haar rug en een deel van haar linkerbeen bedekt. Over haar hoofd hangt een doek met geplisseerde rand en daarover draagt zij een stijve kap. De achterste vrouw heeft een geplisseerde kap op het hoofd, waarover een hoofddoek met geplooide rand die onder haar kin is vastgemaakt. Haar gewaad met v-hals is gegord. In de halsopening is de rechte rand van een onderkleed zichtbaar.
Polychromie:
Resten van meerdere lagen polychromie, meest niet origineel. Resten witte grondering. Rood in meerdere lagen op de mond van de rechter vrouw en van Veronica. Zwart op het haar van Christus (2 lagen), waaronder rood (bolus?). Rest roze incarnaat op de handen van de vrouw rechts. Kleed Veronica: gelig, zwart, roze, groen. Vrouw rechts: kleed en mantel rood, zonder grondering. De verf is diep in het hout gedrongen (modern). Op het kleed restjes lichtblauw. Buiten- en binnenzijde mantel groen en blauwgroen. Vrouw midden: kap wit, kleed groen, in de halsopening roze. Grond: olijfgroen, waarop blauw en wit. Achterkant en zijkanten: op de vrouw rechts purper en hard blauwgroen. Op de vrouw midden groen. In de uitholling een witte afwerking.
Techniek:
Aan de achterzijde sterk uitgehold, hoofd en standvlak uitgezonderd. Brede gutssporen in de uitholling. Hoogreliëf. Gedetailleerd gewerkt (o.a. groefjes langs de oogleden). De kern lag rechts achter het werkblok. Op de vlakke delen van de achterzijde bewerkingssporen van het afvlakken.
Voormalige oorspronkelijke bevestiging (?): twee ronde boorgaten in het standvlak, tot in de uitholling, doorsn. ca. 0,7 cm.
Staat:
Op meerdere plaatsen aangevuld in bijgekleurde, witte substantie (kunsthars?): boven het rechteroog van Veronica; haar rechterhand; rechter hand vrouw midden; mantelplooi vrouw rechts; hoek grond rechts onderaan. Enkele scheuren met hetzelfde materiaal gedicht, o.a. in de voorzijde van Veronica's mantel. In de uitholling rechts een stukje uitgebroken en gefixeerd met spijker.
Afgebroken: achterste deel van de hoek rechts. De neus van Christus is beschadigd. Er is een stukje gebroken uit het gezicht van de vrouw in het midden en een groter deel uit haar hoofddoek en linkerschouder. Twee stukjes uit de uitholling gebroken: boven het aangezette deel en meer naar het midden. Delen van het standvlak uitgebroken bij de scheuren.
Sterk radiaal gescheurd. In het standvlak links en rechts twee metalen krammen om scheuren dicht te houden. Aan de achterzijde in de linker zijkant vier spijkergaten deels met resten van spijkers, bij de bovenste spijker gescheurd. In de achterzijde midden bovenaan drie resten van nagels en een grote, gesmede nagel.
Kleine oppervlaktebeschadigingen van de meest uitstekende delen; deels zwart gekleurd (brandschade?).
Notes
Het stuk was onderdeel van een altaarretabel, dat een Calvarie als hoofdthema gehad zal hebben.
Schaduwinv.: Zuid-Nederland, ca. 1460.
Kalf 1906: 15de eeuw. NB Veronica toont volgens Kalf de doek aan drie vrouwen.
's-Hertogenbosch 1913: eind 15de eeuw. Er wordt hier gesproken van een nu verdwenen, nieuwe polychromie.
Voorloopige lijst 1917: laatste kw. 15de eeuw; nieuw gepolychromeerd, in de R.K. St.-Martinus.
Nijmegen 1950: Gelders, eind 15de eeuw; resten van oude polychromering.
Jaarverslag ABM 1962: Zuid-Nederland (?), 2de h. 15de eeuw. Het stuk werd in dit jaar in bruikleen ontvangen.
's-Gravenhage 1963: Zuid-Nederland (Brabants), ca. 1480.
Bouvy 1966: wellicht Zuid-Nederland, ca. 1470. Hij ziet invloed van de Brusselse meester Rogier van der Weijden, in de plaatsing van de figuren op het voorste plan en plooival. Bouvy wijst erop dat door het teloorgaan van de polychromie de scherpte van de plooien nu te veel opvalt.
De Beaufort en Van den Berg 1968: Gelders (?), ca. 1500. Melden abusievelijk dat het zich nog in Doornenburg bevindt. Vermelden resten polychromie.
Stockholm 1970: Noordelijke of Zuidelijke Nederlanden, ca. 1470. De iconografie is sinds het begin van de 15de eeuw bekend uit Kruisigingstaferelen uit het Nederrijngebied. De compositie is verwant aan die van Rogier van der Weyden.
Utrecht 1971: Zuid-Nederland (?), ca. 1460.
Amsterdam 1980: Utrecht (?), eind 15de eeuw. De onrustig gebroken plooien zouden wijzen op een late tijd van ontstaan. In de koppen mogelijk verwantschap met Utrechtse sculptuur. Geen parallellen in de Noord-Nederlandse beeldhouwkunst bekend.
Jan Klinckaert (mond. med. 10-09-1996): Utrecht, ca. 1480. Hij plaatst het reliëf in de omgeving van Adriaen van Wesel maar dan iets later; hij vindt de plooien te hard voor Van Wesels stijl, maar door het verloren gaan van de beschildering vallen de scherpe kantjes thans te veel op (Bouvy, 1966). Anderzijds is de stijl van de kopjes en het vlechtmotief in de haren van Christus typisch voor Van Wesel.
Literature
In beeld geboren (Liesbet Kusters), 2023, p. 48, afb.
Utrechtse Veronica naar Den Bosch (Annabel Dijkema), 2012, p. 33, afb.
Title
Utrechtse Veronica naar Den Bosch
Statement of responsibility
Annabel Dijkema
Source title (Volume, Issue)
Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Iss. 3)
Year of publication
2012
Pagination
33
Illustrations
ill.
Material
artikel
-
Keywords
beeldhouwkunst, reliëfs, restauraties
Geographical keyword
Utrecht, 's-Hertogenbosch
Persons keyword
Veronica, Museum Het Zwanenbroedershuis
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600 (Marieke van Vlierden), 2004, p. 16, 215
Title
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
Statement of responsibility
M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
Place of publication
Zwolle, Utrecht
Publisher
Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
Year of publication
2004
Pagination
527
Illustrations
ill.
ISBN
90-400-8873-X
Notes
Met bibliogr., regs.
Material
boek
-
Keywords
beeldhouwkunst
Persons keyword
Museum Catharijneconvent
Copy number
2004/59300D-301D
Adriaen van Wesel, naar aanleiding van de tentoonstelling in het Rijksmuseum (Guido de Werd), 1980, nr. 51
Title
Adriaen van Wesel, naar aanleiding van de tentoonstelling in het Rijksmuseum
Statement of responsibility
G. de Werd
Source title (Volume, Issue)
Antiek : tijdschrift voor (liefhebbers en kenners van) oude kunst en kunstnijverheid
Year of publication
1980
Pagination
267-278
Material
artikel
-
Persons keyword
Wesel, Adriaen van
Banden met het Zuiden , 1971, cat. nr. 42
Title
Banden met het Zuiden
Statement of responsibility
voorwoord J.J.M. Timmers
Place of publication
Utrecht
Publisher
Aartsbisschoppelijk Museum
Year of publication
1971
Pagination
36
Illustrations
ill.
Notes
Lit. opg.
To be seen at exhibition
Banden met het Zuiden (Aartsbisschoppelijk Museum, 1971-09-16 t/m 1971-11-14)
Material
boek
-
Keywords
kunstgeschiedenis
Geographical keyword
Zuid-Nederland
Copy number
96/482(1)mus cat
Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum (A. Andersson), 1970, nr. 18
Title
Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum
Statement of responsibility
(samengest. door A. Andersson en D.P.R.A. Bouvy)
Place of publication
Stockholm
Publisher
Statens Historiska Museum
Year of publication
1970
To be seen at exhibition
Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum (Statens Historiska Museum, 1970)
Material
boek
-
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum
Copy number
ABM 00/65tent cat
Kerkelijke kunst (Désiré Bouvy), 1965-1967, dl. 2, p. 45, Pl. 22
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland (H.J.A.M. van Haaren), 1963, cat. nr. 93
Title
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland
Statement of responsibility
inl. H. van Haaren
Place of publication
Den Haag
Publisher
Gemeentemuseum Den Haag
Year of publication
1963
Pagination
96
Illustrations
56 ill.
To be seen at exhibition
Kunst uit kerkelijke musea in Nederland (Gemeentemuseum Den Haag, 1963-03-20 t/m 1963-04-28)
Material
boek
-
Keywords
kerkelijke kunst
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum, Bisschoppelijk Museum Breda, Bisschoppelijk Museum Den Bosch, Bisschoppelijk Museum Haarlem, Bisschoppelijk Museum Maastricht, Oud-Katholiek Museum
Copy number
2007/138tent cat
"Lumen Christi" : tentoonstelling van religieuse kunst uit Nijmegen en omgeving , 1950, nr. 47
Catalogus der Nationale Tentoonstelling van oude kerkelijke kunst te 's-Hertogenbosch juni - september 1913 (Jan Kalf), 1913, cat. nr. 733, p. 175
Title
Catalogus der Nationale Tentoonstelling van oude kerkelijke kunst te 's-Hertogenbosch juni - september 1913
Statement of responsibility
door dr. Jan Kalf ; met medew. van J.A. Frederiks...[et al.]
Place of publication
Den Bosch
Publisher
Teulings
Year of publication
1913
Pagination
228
Illustrations
ill.
Notes
Met een losse uitgave van het Supplement
To be seen at exhibition
Nationale tentoonstelling van oude kerkelijke kunst (Nationale Tentoonstelling, 1913-06 t/m 1913-09)
Material
boek
-
Keywords
kerkelijke kunst
Copy number
BMH 7753tent cat
De katholieke kerken in Nederland : dat is de tegenwoordige staat dier kerken met hunne meubeling en versiering beschreven en afgebeeld (Jan Kalf), 1906, p. 67
Title
De katholieke kerken in Nederland : dat is de tegenwoordige staat dier kerken met hunne meubeling en versiering beschreven en afgebeeld
Statement of responsibility
uitgegeven onder leiding van P.J.H. Cuypers ; tekst door Jan Kalf
Place of publication
Amsterdam
Publisher
Holkema, Van & Warendorf
Year of publication
1906
Pagination
590
Illustrations
ill.
Material
boek
-
Keywords
kerken, kerkinventaris, katholicisme, naslagwerken
Geographical keyword
Nederland
Copy number
ABM 53B152bisB2
Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht , 1960-1964, m.n. 1962, afb. 17
Title
Jaarverslag Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
Place of publication
Utrecht
Publisher
Aartsbisschoppelijk Museum
Illustrations
ill.
Material
jaarverslag
-
Persons keyword
Aartsbisschoppelijk Museum, Museum van Nieuwe Religieuze Kunst
Copy number
00/37tijdschriften J
Remarks?
Have you noticed a mistake or do you have any further information about this object?
Let us know!