English English
Change language
  • NederlandsNederlands
  • Search
  • Results
  • Details
  • Requests

Loading

image
Credit line: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  1 / 8 
 Object details
image
  2 / 8 
 Object details
image
  3 / 8 
 Object details
image
  4 / 8 
 Object details
image
  5 / 8 
 Object details
image
  6 / 8 
 Object details
image
  7 / 8 
 Object details
image
  8 / 8 
 Object details
  • Object text
    Christus als Salvator Mundi
    Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop, eerste kwart 16e eeuw
    ABM bh357

    Christus is weergegeven als Salvator Mundi, de verlosser van de wereld. Met zijn rechterhand maakt hij een zegenend gebaar. De driedeling van de wereldbol aan zijn voeten verwijst naar de toen bekende werelddelen Azië, Afrika en Europa. Het beeld vertoont de typische kenmerken van de Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop: een hoog bol voorhoofd, geknepen ogen en golvend haar. Tot 1844 staat dit beeld boven een bron of waterput bij de Utrechtse Mariakerk. In dat jaar is het toen nog resterende gotische koor van de kerk gesloopt.
  • text type
    text in exhibition
  • for exhibition
    Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst
  • written in
    2012
  • Current location
    Not on display in the museum
  • Object number
    ABM bh357
  • Object name
    beeld
  • Title
    Christus als Salvator Mundi
  • Creator
    Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop (Utrecht)
  • Production date
    1500 - 1529
  • Materials
    eikenhout, verf
  • Dimensions
    • 124.5 cm
    • 41.0 cm
    • 31.0 cm
  • Acquisition method
    schenking
  • Acquisition date
    1892-05-25
  • Description
    Christus is staande voorgesteld, rustend op zijn rechterbeen. Hij heeft lang, tot over de schouders vallend, golvend haar en een korte baard. Hij heft zijn rechterhand zegenend op, terwijl hij met zijn linkerhand zijn gewaad ophoudt. Hij staat op een klein grondje dat met zigzaggroeven is aangeduid. De wereldbol, met horizontale en verticale band, ligt naast zijn linkervoet. De verticale band ervan zit aan de onderzijde.

    Christus is gekleed in een ruim gewaad met ronde halsuitsnijding en lange, wijde mouwen, waarin de nauwe mouwen van het ondergewaad zichtbaar zijn. Het kleed is bij de bies langs de halsuitsnijding geplooid. Doordat Christus het onder beide armen ophoudt, is een afwisselend plooienspel ontstaan van ronde en hoekige lijnen aan voor en zijkanten, gescheiden door verticale pijpplooien.

    Polychromie:
    Sporen witte grond en zwart in het haar. Rood aan de binnenkant van de mouw ook op het bijgezaagde vlak van de mouw rechts (secundair). Rood aan de binnenkant van het bovenkleed. Blauwgroen op de grond. Aan de achterzijde blauw langs de afdichting en aan de buitenzijde van het kleed. Tevens resten van een dikke, witte laag, hier en daar over de blauwe fragmenten heen. Er zit ook een witte koek op het standvlak. Het beeld is denkelijk ooit witgekalkt geweest.

    Techniek:
    Aan de achterzijde uitgehold met uitzondering van het hoofd. Het hoofd is aan de achterzijde bovenop afgeplat. De kern lag in het midden van het werkblok. In de uitholling brede gutssporen. Langs de rand van de uitholling gaatjes en restanten van gesmede nagels van een afdichting (volgens Vogelsang 1911 van dennenhout; nu niet meer aanwezig). Noesten: twee op de borst, links in het kleed en onderaan voor in het kleed, aan de achterzijde links naast de uitholling.
    Verspreid enkele kleine, kopse invoegingen.
    Werkbanksporen: boven in de uitholling een gesmede, T-vormige, metalen band, waarvan de verticale poot aan de bovenkant uitloopt in een oog. De band is vastgezet met acht gesmede nagels.

    Staat:
    Het linkergedeelte van de rechterhand met drie vingers is niet origineel: het is opnieuw bevestigd met een houten pin en gelijmd; bij de pols is een stukje ingezet. Zeer veel overlangse invoegingen over het hele beeld, waarvan de belangrijkste: die door het gelaat, achter in het hoofd en een wat oudere achter in de nek. Links naast de wereldbol is een stukje grond aangezet met een spijker. Bij de wereldbol lijkt het oppervlak waar de horizontale en verticale band elkaar raken te zijn bijgesneden en het is van een ingekrast ruitpatroon voorzien.
    Afgebroken: de linkerhoek van de grond (bijgezaagd en lijmsporen); de tenen van de linkervoet (bijgezaagd, meerdere spijkergaten); een deel van de rechtermouw (bijgezaagd, lijmsporen en meerdere spijkergaten); enkele stukjes van de rand van het kleed en een spie rechts uit de grond.
    Ontbreekt: het kruisje op de wereldbol (?) (gaatje en daaronder een afgebroken pennetje aanwezig).
    Onderaan in de uitholling een modern schroefoog en in het standvlak een spijkertje.
    Het standvlak is zeer wormstekig en brokkelig.
  • Notes
    Zie voor de Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop: ABM bs604.

    Inv. Rientjes: eind 15de eeuw; later: Utrechts/Gelders, ca. 1470-80.
    Vogelsang 1911: Noord-Nederlands, waarschijnlijk Utrechts, 2de h. 15de eeuw. In de tijd van Vogelsang misten de drie vingers en de rug van de rechterhand en was de grond aan de voorzijde aangevuld. Op de foto zijn eveneens de tenen aangevuld en is een zeer grote invoeging over de gehele lengte in het gelaat, tot in de hals, zichtbaar. Geeft als plaats van herkomst "auf einem Brunnen an der Chorwand im Hofe des Kapitels v. St. Maria in Utrecht".
    Bouvy 1947: Utrechts, einde 15de eeuw, maar ziet in de sterk diagonale plooi en het even afgeplatte gelaat wellicht Geldersche inslag.
    Utrecht 1948: Utrechts, ca. 1470-80.
    Leeuwenberg 1955: ziet verwantschap met een groep beelden die hij toeschrijft aan de "Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop". Hiertoe rekent hij een Magdalena in het Landesmuseum te Münster, een Dorothea uit het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken, de Utrechtse stenen vrouwenkop (ABM bs604) en de Jezus en de Samaritaanse vrouw uit Zyfflich. De Salvator toont overeenkomst met deze stukken in: de gedrongen vorm, de wat lodderige ogen met hoge wenkbrauwen en kringen onder de ogen, het bolle voorhoofd en het in een halve cirkel ingeplante hoofdhaar, de plooival. De opvallende diagonale plooi in het gewaad is ook aanwezig bij de Dorothea en de Magdalena. Het haar van de Christus toont overeenkomst met dat van de Stenen vrouwenkop. 1ste kw. 16de eeuw. Als plaats van herkomst noemt hij een waterput in de tuin van het kapittelhuis, tegen de koorwand van de kerk van St. Marie.
    Amsterdam 1958 (Leeuwenberg): omgeving van de Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop, ca. 1525.
    Leeuwenberg 1959: zou tot het werk van de Meester kunnen behoren.
    Utrecht 1959: Utrechts, ca. 1500.
    Utrecht 1962: Utrechts, ca. 1500.
    Leeuwenberg 1967: Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop. Leeuwenberg plaatst een Christus Salvator uit het Rijksmuseum Amsterdam eveneens in het oeuvre van de meester (inv.nr. R.B.K. 1964-1; zie Amsterdam 1973, cat.nr. 38: toeg. aan de Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop, ca. 1520).
    Stockholm 1970: Utrecht, 1ste kw. 16de eeuw. Nu als herkomst: "(...) according to tradition from the chancel wall of the former Church of St. Mary in utrecht, overlooking the foutain of the Chapter yard."
    Kollaard 1996: als vb. van driegedeelde wereldbol.
    Utrecht 1997 (Klinckaert): p. 125: Meester van de Utrechtse stenen vrouwenkop, ca. 1500; genoemd bij de zes balksleutels in het Centraal Museum te Utrecht, die aan dezelfde meester worden toegeschreven (inv.nr. 1826); bij cat.nr. 446: ca. 1520; genoemd bij de terracotta kopie uit ca. 1840 van Joannes Rijnbout in de collectie van het Centraal Museum te Utrecht (inv. nr. 1777).

    Van Vlierden: er bestaat een vrij groot verschil in stijl tussen de Christus Salvator in Amsterdam en ABM bh357. Het eerste is bewogener, de plooien zijn vlakker, onregelmatiger, het haar is veel natuurlijker en bewogener weergegeven. Als het uit het zelfde atelier stamt, zal het later te dateren zijn dan de Utrechtse Christus. Ook de wijde, niet afgebiesde halsopening, die in een vouw op de borst ligt, lijkt hierop te duiden.
    NB: duidt de verticale band aan de onderzijde erop dat de wereldbol op z'n kop ligt? Dit komt wel voor als de wereldbol bij een Majestas Domini- voorstelling als voetenbank dient. Kollaard verwijst bijvoorbeeld naar de memorietafel van Crispin van den Broek uit ca. 1570 (ABM s387). Maar is in tegenspraak met het gaatje en het pennetje in het bovenvlak van de wereldbol, die erop wijzen dat hier toch ooit een kruisje was bevestigd.

    Van Vlierden: In een brief van A. van Luttervelt (?) (Rijksmuseum) aan mgr. Rientjes, d.d. 7-3-1947 (hangmap) wordt gerefereerd aan een artikel in Het Centrum d.d. 28 feb. 1918 over Rijnbout en aan een artikel dat Luttervelt zelf zal schrijven. Over Rijnbout zou ook e.e.a. in het Gemeentearchief van Utrecht te vinden zijn. Wellicht biedt dit t.z.t. aanknopingspunt voor verder onderzoek naar de herkomst van dit beeld.
  •  
  • Literature
    Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530  (Dagmar Preising), 2013, p. 282-283, cat. nr. 54, afb.
    • X 
    • Title
      Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht 1430-1530
    • Statement of responsibility
      Herausgeber Dagmar Preising und Michael Rief ; Redaktion Sarvenaz Ayooghi...[et al.] ; mit Beiträgen von Truus van Bueren…[et al.]
    • Place of publication
      Utrecht, Aken, Stuttgart
    • Publisher
      Museum Catharijneconvent, Suermondt-Ludwig-Museum, Belser
    • Year of publication
      2013
    • Pagination
      367
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      978-3-7630-2645-6
    • Notes
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • To be seen at exhibition
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Utrecht
    • Copy number
      2013/136tent cat
    Naar de Middeleeuwen : het Aartsbisschoppelijk Museum in Utrecht vanaf het begin tot 1882  (Elmer Peters), 2012, p. 101, afb.
    • X 
    • Title
      Naar de Middeleeuwen : het Aartsbisschoppelijk Museum in Utrecht vanaf het begin tot 1882
    • Statement of responsibility
      Elmer Peters ; redactie: Casper Staal, Ton H.M. van Schaik, Kees van Schooten
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Matrijs, Museum Catharijneconvent, Stichting Aartsbisschoppelijk Museum
    • Year of publication
      2012
    • Pagination
      160
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      978-90-5345-453-4
    • Notes
      Bibliogr., met noten, met een samenvatting in het Duits en in het Engels, reg.
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      museumgeschiedenis, neogotiek
    • Geographical keyword
      Utrecht, Jutphaas
    • Persons keyword
      Aartsbisschoppelijk Museum, Museum Catharijneconvent, Heukelum, Gerardus Wilhelmus van, Catharinakathedraal Utrect, Huis Loenersloot, Huis Hogerhorst, Sint-Bernulphusgilde, Ramboux, Johann Anton, Seydell, August, Schaepman, Andreas Ignatius, Mengelberg, Friedrich Wilhelm, Brom, Gerard Bartel (1831-1882), Bock, Franz, Reichensperger, August, Rientjes, Antonius Egbertus, Tepe, Alfred, Zwijsen, Joannes, Jong, Willem de, Brink, Herman Jan van den, Alberdingk Thijm, Joseph, Gompertz, Ludovicus Petrus Abel
    • Copy number
      2012/540300D-301D
    Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530  (Micha Leeflang), 2012, p. 282-283, cat. nr. 54, afb.
    • X 
    • Title
      Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530
    • Statement of responsibility
      redactie Micha Leeflang en Kees van Schooten ; met bijdragen van Truus van Bueren…[et al.]
    • Place of publication
      Utrecht, Antwerpen
    • Publisher
      Museum Catharijneconvent, Ludion
    • Year of publication
      2012
    • Pagination
      367
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      978-94-6130-078-2
    • Notes
      Bibliogr., krt., met noten, reg.
    • To be seen at exhibition
      Ontsnapt aan de Beeldenstorm : middeleeuwse beeldhouwkunst (Museum Catharijneconvent, 2012-11-16 t/m 2013-02-24)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Utrecht
    • Copy number
      2012/532300D-301D
    Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600  (Marieke van Vlierden), 2004, p. 176, 189
    • X 
    • Title
      Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
    • Statement of responsibility
      M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
    • Place of publication
      Zwolle, Utrecht
    • Publisher
      Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
    • Year of publication
      2004
    • Pagination
      527
    • Illustrations
      ill.
    • ISBN
      90-400-8873-X
    • Notes
      Met bibliogr., regs.
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      Museum Catharijneconvent
    • Copy number
      2004/59300D-301D
    Werken aan een beeldencatalogus  (Hortense Höppener-Bouvy), 2000, p. 22-24, afb.
    • X 
    • Title
      Werken aan een beeldencatalogus
    • Statement of responsibility
      Hortense Höppener-Bouvy
    • Source title (Volume, Issue)
      Catharijnebrief : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht 
    • Year of publication
      2000
    • Pagination
      22-24
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      Museum Catharijneconvent
    Beeldhouwkunst tot 1850  (Jan Klinckaert), 1997, p. 127, nt. 3, p. 681
    • X 
    • Title
      Beeldhouwkunst tot 1850
    • Statement of responsibility
      Jan Klinckaert
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Centraal Museum
    • Year of publication
      1997
    • Pagination
      820
    • Illustrations
      ill.
    • Series
      verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht
    • ISBN
      90-73285-45-3
    • Notes
      Bibliogr., regs.
    • To be seen at exhibition
      Beeldhouwkunst tot 1850 (Centraal Museum, 1997-06-28 t/m 1997-09-07)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      Centraal Museum
    • Copy number
      97/463mus cat
    De bol als attribuut  (U.H. Kollaard), 1996
    • X 
    • Title
      De bol als attribuut
    • Statement of responsibility
      U.H. Kollaard
    • Source title (Volume, Issue)
      Catharijnebrief : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Iss. 54)
    • Year of publication
      1996
    • Pagination
      14-16
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      bol, iconografie
    Geert Grote en de moderne devotie  (Marlies Caron), 1984, voorwerpenlijst p. 8, cat. nr. 118
    • X 
    • Title
      Geert Grote en de moderne devotie
    • Statement of responsibility
      M.L. Caron...[et al.]
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Rijksmuseum Het Catharijneconvent
    • Year of publication
      1984
    • Pagination
      62
    • Illustrations
      ill.
    • To be seen at exhibition
      Geert Grote en de moderne devotie (Rijksmuseum Het Catharijneconvent, 1984-04-14 t/m 1984-06-24)Het wereldlijk leven in Deventer in de 14de eeuw (Historisch Museum Deventer, 1984-08-17 t/m 1984-10-17)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      Moderne Devotie
    • Persons keyword
      Geert Groote
    • Copy number
      84/161300D-301D
    Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum  (A. Andersson), 1970, nr. 40, afb.
    • X 
    • Title
      Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum
    • Statement of responsibility
      (samengest. door A. Andersson en D.P.R.A. Bouvy)
    • Place of publication
      Stockholm
    • Publisher
      Statens Historiska Museum
    • Year of publication
      1970
    • To be seen at exhibition
      Konstskatter fran Utrecht, Aartsbisschoppelijk Museum (Statens Historiska Museum, 1970)
    • Material
      boek
    •  
    • Persons keyword
      Aartsbisschoppelijk Museum
    • Copy number
      ABM 00/65tent cat
    Die heilige Dorothea und der Meister des Utrechter steinernen Frauenkopfs  (Jaap Leeuwenberg), 1967, m.n. p. 177, 180 afb. 6
    • X 
    • Title
      Die heilige Dorothea und der Meister des Utrechter steinernen Frauenkopfs
    • Statement of responsibility
      J. Leeuwenberg
    • Source title (Volume, Issue)
      Aachener Kunstblätter 
    • Year of publication
      1967
    • Pagination
      175-194
    • Illustrations
      ill.
    • Notes
      Overdruk
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      Dorothea, Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop
    • Copy number
      ABM 00/99932A8
    Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht  (Désiré Bouvy), 1962, cat. nr. 257, afb. 85
    • X 
    • Title
      Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
    • Statement of responsibility
      samenst. D.P.R.A. Bouvy ; foto's Hans Sibbelee
    • Place of publication
      Den Haag
    • Publisher
      Mouton
    • Year of publication
      1962
    • Pagination
      237
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Persons keyword
      Aartsbisschoppelijk Museum
    • Copy number
      ABM 00/14mus cat
    Paus Adrianus VI : gedenkboek, catalogus : herdenkingstentoonstelling Utrecht - Centraal Museum 28 september - 15 november 1959 Leuven, Stadhuis 23 november - 20 december , 1959, cat. nr. 25
    • X 
    • Title
      Paus Adrianus VI : gedenkboek, catalogus : herdenkingstentoonstelling Utrecht - Centraal Museum 28 september - 15 november 1959 Leuven, Stadhuis 23 november - 20 december
    • Year of publication
      1959
    • Pagination
      287
    • Illustrations
      77 ill.
    • To be seen at exhibition
      Paus Adrianus VI (Centraal Museum, 1959-09-28 t/m 1959-11-15)
    • Material
      boek
    •  
    • Persons keyword
      Adriaan VI
    • Copy number
      BMH 7650tent cat
    Een nieuw facet aan de Utrechtse beeldhouwkunst, III  (Jaap Leeuwenberg), 1959, p. 79-102, m.n. p. 99
    • X 
    • Title
      Een nieuw facet aan de Utrechtse beeldhouwkunst, III
    • Statement of responsibility
      door Jaap Leeuwenberg
    • Source title (Volume, Issue)
      Oud Holland : driemaandelijks tijdschrift voor Nederlandse kunstgeschiedenis 
    • Year of publication
      1959
    • Pagination
      79-102
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Utrecht
    Middeleeuwse kunst der Noordelijke Nederlanden  (David Cornelis Roëll), 1958, nr. 324
    • X 
    • Title
      Middeleeuwse kunst der Noordelijke Nederlanden
    • Statement of responsibility
      voorw. D.G. Roëll ; ingel. door R. van Luttervelt en K.G. Boon
    • Place of publication
      Amsterdam
    • Publisher
      Rijksmuseum Amsterdam
    • Year of publication
      1958
    • To be seen at exhibition
      Middeleeuwse kunst der Noordelijke Nederlanden (Rijksmuseum Amsterdam, 1958-06-28 t/m 1958-09-28)
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      kunstgeschiedenis
    • Geographical keyword
      Noord-Nederland
    • Copy number
      ABM 00/52tent cat
    Een nieuw facet aan de Utrechtse beeldhouwkunst  (Jaap Leeuwenberg), 1955, m.n. p. 88, afb. 5
    • X 
    • Title
      Een nieuw facet aan de Utrechtse beeldhouwkunst
    • Statement of responsibility
      door Jaap Leeuwenberg
    • Source title (Volume, Issue)
      Oud Holland : driemaandelijks tijdschrift voor Nederlandse kunstgeschiedenis 
    • Year of publication
      1955
    • Pagination
      79-102
    • Illustrations
      ill.
    • Material
      artikel
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Utrecht
    Utrecht's kunst in opkomst en bloei 650-1650 , 1948, cat. nr. 122
    • X 
    • Title
      Utrecht's kunst in opkomst en bloei 650-1650
    • Place of publication
      Utrecht
    • Publisher
      Centraal Museum
    • Year of publication
      1948
    • Pagination
      112
    • Illustrations
      15 afb.
    • To be seen at exhibition
      Utrecht's kunst in opkomst en bloei 650-1650 (Centraal Museum, 1948-07-04 t/m 1948-10-04)
    • Material
      boek
    •  
    • Geographical keyword
      Utrecht
    • Copy number
      BMH 7671tent cat
    De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden  (Désiré Bouvy), 1947, p. 97
    • X 
    • Title
      De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden
    • Statement of responsibility
      D.P.R.A. Bouvy
    • Place of publication
      Amsterdam
    • Publisher
      Balkema, A.A.
    • Year of publication
      1947
    • Pagination
      249
    • Illustrations
      224 ill.
    • Notes
      Proefschrift Amsterdam
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Geographical keyword
      Noord-Nederland
    • Copy number
      BMH 628925C6
    Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht  (W. Vogelsang), 1911, nr. 29, pl. IX
    • X 
    • Title
      Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht
    • Statement of responsibility
      W. Vogelsang
    • Place of publication
      Utrecht
    • Year of publication
      1911
    • Material
      boek
    •  
    • Keywords
      beeldhouwkunst
    • Copy number
      BMH 457340D20
  • Remarks?
    Have you noticed a mistake or do you have any further information about this object?
    Let us know!
Loading
Page
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM