Detail met kop en schouders
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
- TekstDe vrouw van Lot
Pierre de Grauw
1999
Koper
Inv. nr. StCC m118
Maria Magdalena
ca. 1505-1515
Eikenhout
Inv. nr. ABM bh268
Een vrouw uit het Nieuwe Testament ontmoet een vrouw uit het Oude Testament. Maria Magdalena, uit middeleeuws hout gesneden, en de vrouw van Lot, uit modern koper samengesteld, overtraden beiden Gods gebod. De vrouw van Lot werd daarvoor zwaar gestraft, maar Maria Magdalena kreeg vergiffenis. Hun verhalen laten verschillende opvattingen over schuld en boete zien.
De inwoners van Sodom en Gomorra hadden Gods woede over zich afgeroepen door hun slechte leven. Daarom werden de steden vernietigd. Lot kon met zijn familie als enige ontkomen op voorwaarde dat niemand tijdens de vlucht achterom zou kijken. Zijn vrouw deed dat toch en veranderde in een zoutpilaar. Pierre de Grauw heeft dit werk gemaakt naar aanleiding van het nieuwe millennium. Zijn beeld stond buiten een kerk om te laten zien hoe mensen ‘verstenen’ als ze teveel hechten aan het verleden.
Maria Magdalena vond binnen in de kerk onderdak als veel vereerde heilige. Ze was een rijke vrouw en werd dus met kostbare kleding afgebeeld. Ze waste Jezus’ voeten met haar lange, loshangende haar en ze verzorgde hem met de zalfpot die ze hier vasthoudt. Jezus vergaf haar zonden nadat ze spijt had betuigd en zo werd ze de beschermheilige van boetvaardige vrouwen. - soort tekstzaaltekst tentoonstelling
- voor tentoonstellingVerstilde emotie : beeldhouwkunst uit heden en verleden
- geschreven in2004
- Huidige locatieNiet in het museum te zien
- ObjectnummerStCC m118
- Objectnaambeeld
- TitelDe vrouw van Lot
- VervaardigerPierre de Grauw (beeldhouwer)
- Datering1999
- Materiaalmessing, ijzer
- Afmetingen
- 271.5 cm
- 65.0 cm
- 39.0 cm
- Verwervingsmethodeschenking
- Verwervingsdatum2004-06-25
- BeschrijvingDe sculptuur verbeeldt Gen. 19,26: 'Maar de vrouw van Loth keek om en werd een zoutpilaar'.
Techniek:
De sculptuur is vervaardigd van aaneengesoldeerde messing platen, op een ijzeren frame. De sculptuur bestaat uit twee delen van 130 cm. - OpmerkingenJe moet vooruitzien en niet terugkijken, anders versteen je, aldus de kunstenaar. De sculptuur is gemaakt naar aanleiding van het nieuwe millennium.
Tekst Pierre de Grauw (in combinatie met ABM bh268):
Zijn Maria Magdalena en de Vrouw van Lot 'heilige vrouwen'? In het leven van Magdalena is de ontmoeting met Christus zeker een bron van 'heiligmakende genade' geweest. Van de vrouw van Lot kunnen wij een zo positieve gebeurtenis niet aanduiden. Wat de twee vrouwen bindt, is het thema schuld en boete. In het leven van Magdalena zijn er meerdere schuldgevende daden aan te geven, maar er is ook steeds een soort dynamiek aan te wijzen om de schuld te vereffenen. Zij zalfde de voeten van Jezus, zij stond of knielde aan de voet van het kruis, zij ontmoette de Verrezen Christus in de tuin. In het leven van de Vrouw van Lot is er maar één handeling, één beweging aan te wijzen, die schuldig wordt bevonden. Zij kijkt om, maar is het haar schuld, zijn wij geneigd te vragen, dat zij, op de vlucht voor de aankomende vloedgolf van vuur en geweld nog even omkijkt naar de stad waar zij als kind en volwassen vrouw geleefd heeft? De straf lijkt ons buiten proportie. Of is er een andere betekenis in dit verhaal verscholen, een betekenis belangrijk voor ieder mens? De betekenis van het omkijken naar, het betreuren van, het wenen over het verleden. Wie te veel gehecht is aan dat verleden verstart ter plaatse, verliest iedere mogelijkheid van bewegen, van ademhalen, van spreken, verliest ieder mogelijkheid van ontmoeting en sterft in zijn eigen verstolling. 'Laat de doden de doden begraven' zal Jezus later zeggen. In feite straft de vrouw van Lot zichzelf.
De metalen grondplaat van H. 10.0 x B. 120.5 x D. 100.0 cm is tijdens het leegruimen van een opslagruimte in 2011 weggegooid. - LiteratuurverwijzingenPierre de Grauw : sculptures, dessins, peintures (Pierre de Grauw), 2012, p. 173, tekstBijbelse vrouwen in de kunst (K.D. Botke), 2006, afb. 21
- Opmerkingen?Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
Laat het ons weten!