
Digitale IRR-montage van initiaal met de kruisiging (RKD). Het groepje soldaten aan de rechterzijde hield in de ondertekening een vlaggetje vast. Deze werd niet uitgevoerd in verf.

Digitale IRR-montage van de knielende engel in de marge (RKD). Links van de staf en de lans werd nog een derde stok ondertekend. In de hand met de spijkers hield de engel in de fase van de ondertekening ook twee stokken vast.

Digitale IRR-montage (RKD). Detail van de soldaten aan de rechterzijde van de kruisiging. In de ondertekening hadden zij een vlaggetje vast, dat niet werd uitgevoerd in verf.

Digitale IRR-montage van initiaal met de kruisiging (RKD). Het groepje soldaten aan de rechterzijde hield in de ondertekening een vlaggetje vast. Deze werd niet uitgevoerd in verf.

Digitale IRR-montage van ABM h111 (onderzoek uitgevoerd door A. Wallert, Rijksmuseum Amsterdam, Osiris). Het groepje soldaten aan de rechterzijde hield in de ondertekening een vlaggetje vast. Deze werd niet uitgevoerd in verf.

Digitale IRR-montage van de engel in de marge (onderzoek uitgevoerd door A. Wallert, Rijksmuseum Amsterdam, Osiris).

Digitale IRR-montage, detail (onderzoek uitgevoerd door A. Wallert, Rijksmuseum Amsterdam, Osiris). Het groepje soldaten aan de rechterzijde hield in de ondertekening een vlaggetje vast. Deze werd niet uitgevoerd in verf.

Digitale IRR-montage van de initiaal (onderzoek uitgevoerd door A. Wallert, Rijksmuseum Amsterdam, Osiris). Het groepje soldaten aan de rechterzijde hield in de ondertekening een vlaggetje vast. Deze werd niet uitgevoerd in verf.
- TekstKruisiging
Fragment van een handschrift, Geert Grote, 1480
Museum Catharijneconvent
ABM h111
Dit passiegedicht is geschreven door Bernard van Clairvaux, die leefde in de twaalfde eeuw. Het gedicht, mét de notenbalk, is versierd met een decoratieve initiaal waarin de kruisiging is weergegeven. De Zwolse illustrator plaatst de kruisiging van Christus voor een typisch Hollands stadspanorama met kerken en molens. - soort tekstzaaltekst tentoonstelling
- voor tentoonstellingThuis in de Bijbel : oude meesters, grote verhalen
- geschreven in2014
- Huidige locatieNiet in het museum te zien
- ObjectnummerABM h111
- Objectnaamhandschrift, fragment
- TitelHymne ad singula membra Christi patientis rhythmus
- Vervaardiger
- Dateringca. 1480
- Materiaalperkament
- Afmetingen
- 22.0 cm
- 15.0 cm
- 0.5 cm
- Paginering1 bif. (fragm.)
- Verwervingsmethodebruikleen
- Verwervingsdatum1966
- BeschrijvingHet fragment, bestaande uit twee bifolia, bevat enkele hymnen tot de lijdende Christus. Het zijn strofen uit een lang passiegedicht, dat aan Bernardus van Clairvaux (1091-1153) of aan zijn omgeving wordt toegeschreven.
De versozijde van het eerste blad van het bifolium toont een gehistorieerde initiaal en randdecoratie. In de initiaal is een typische mystieke voorstelling geschilderd. Men ziet de berg Golgotha met Christus aan het kruis, omgeven door de daarbij behorende personages. De voeten van het kruis worden echter omarmd door Bernardus, die niet bij de kruisdood aanwezig was.
In de randversieringen zijn in de buitenhoeken engelen met de instrumenten van de passie opgenomen, de marges zelf zijn versierd met bladvormen en vruchten. - OpmerkingenDecoratie: 1 gehistorieerde initiaal met randversiering.
Handschrift: littera hybrida
Natuurwetenschappelijk onderzoek:
Het blad werd op 29 december 2009 gedocumenteerd met infraroodreflectografie (IRR) met de OSIRIS van het Rijksmuseum Amsterdam (aanwezigen: Arie Wallert, Margreet Wolters, Micha Leeflang). Voor wijzigingen tussen ondertekening en verflagen: zie Leeflang in Utrecht 2009 (Beeldschone Boeken). Initiaal: Bernardus omarmt het kruis - LiteratuurverwijzingenSchilderen met planten : het gebruik van plantaardige verfstoffen in middeleeuwse manuscripten (Micha Leeflang), 2016, p. 97, afb. 1 en p. 104, afb. 5a en 6a en p. 110, afb. 12New light on three miniatures from the Egmond Breviary (Miranda Bloem), 2012, p. 87, nt. 4Moderne Devotie : terug naar de bron met Geert Grote (1340-1384) & Thomas a Kempis (ca. 1380-1471) : de Moderne Devotie in Deventer en Zwolle (Mariska van Beusichem), 2011, p. 62, afb.Beelden met een ziel : Deventer cultuurhistorie (Bart Thijs), 2011, p. 20, afb.IIMM : illustrated inventory of medieval manuscripts in Latin script in the Netherlands 1 Utrecht, Museum Catharijneconvent = IIMM : inventaire illustré de manuscrits médiévaux = IIMM : illustriertes Inventar mittelalterlicher Manuskripte (J.P. Gumbert), 2011, nr. 74Bernard von Clairvaux in der Buchmalerei : Darstellungen des Zisterzienserabtes in Handschriften von 1135-1630 (Gabriel Hammer), 2009, p. 318-319, afb.2000 jaar Nederlanders en hun geestelijke liederen (Jan Smelik), 2009, p. 749, afb.Beeldschone boeken : de Middeleeuwen in goud en inkt (Micha Leeflang), 2009, p. 58-59, 137, afb. 51-53Christianity in the Netherlands : highlights from Museum Catharijneconvent (Babette Hellemans), 2006Christendom in Nederland : topstukken uit Museum Catharijneconvent (Babette Hellemans), 2006, p. 37, afb. 29De Sarijs-handschriften : studie naar een groep laat-middeleeuwse handschriften uit de IJsselstreek (voorheen toegeschreven aan de Agnietenberg bij Zwolle) (Lydia S. Wierda), 1995, p. 162, nt. 528Middeleeuwse boeken van Het Catharijneconvent (Helen Wüstefeld), 1993, p. 167, cat. nr. 114, afb.Kriezels, aubergines en takkenbossen : randversiering in Noordnederlandse handschriften uit de vijftiende eeuw (Anne Sophia Korteweg), 1992, p. 119The golden age of dutch manuscript painting [New York] (James H. Marrow), 1990, p. 249, cat. nr. 87, pl. 87Some observations on the importance of texts for the study of illuminated manuscripts (Lydia S. Wierda), 1989The golden age of dutch manuscript painting [Utrecht] (James H. Marrow), 1989, p. 249, cat. nr. 87, pl. 87Een bijzondere band met de Agnietenberg? : kanttekeningen bij een noordoostnederlands scriptorium in de 15de eeuw (Lydia S. Wierda), 1989The long arm of coincidence : the missing initials of the Zwolle Bible (Koert van der Horst), 1989Handschriftenproduktie op de Agnietenberg? : herwaardering van betekenis en omvang van een Oostnederlands scriptorium (Lydia S. Wierda), 1988Geert Grote en de moderne devotie (Marlies Caron), 1984, voorwerpenlijst p.8, cat. nr. 137De Missa Alternata: historisch perspectief en liturgisch kader (II) (Anthony Zielhorst), 1984Vom hochmittelalterlichen katholischen Hymnus zum barocken evangelischen Kirchenlied (Marlies Lehnertz)
- Opmerkingen?Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
Laat het ons weten!