Nederlands Nederlands
Taal wijzigen
  • EnglishEnglish
  • Zoeken
  • Resultaten
  • Details
  • Aanvragen

Laden

image
Deze afbeelding is niet rechtenvrij. Neem contact op met Arno van Os via adm.vanos@catharijneconvent.nl om deze afbeelding te bestellen.
 
 Objectgegevens
  •  
    Nu te zien
  • Huidige locatie
    Klooster begane grond Refter
  • Objectnummer
    RMCC s382i
  • Objectnaam
    schildering
  • Titel
    Path and Puddle: negende paneel, op gele grote deur: Odin in bed, achter de muur
  • Vervaardiger
    Kasper Bosmans (schilder)
  • Datering
    2024
  • Materiaal
    verf, paneel, populierenhout
  • Afmetingen
    • 28.0 cm
    • 21.0 cm
    • 1.0 cm
  • Verwervingsmethode
    aankoop (aankoop mogelijk gemaakt door de Vermeulen Brauckman Stichting)
  • Verwervingsdatum
    2024-01-18
  • Beschrijving
    Op het paneel staat de figuur van Odin centraal, de oppergod uit de Noordse en Germaanse mythologie. De vleugels verwijzen naar Huginn (‘gedachten’) en Muninn (‘geheugen’), de twee raven van Odin die dagelijks over alle werelden vliegen. Aan het eind van de dag strijken zij op de schouders van de godheid neer om hem al het nieuws te vertellen.
  • Opmerkingen
    De relatie tussen Odin en zijn raven zou je symbiotisch kunnen noemen (vandaar de suggestie dat ze samen in bed liggen). Wolven en raven werken vaak samen bij het jagen, en naar het schijnt hadden wolvenmensen (jagers/ verzamelaars) in de prehistorie ook een symbiotische relatie met raven. Dit was voordat de mensheid zich settelde en een boerenbestaan ging leiden.
    De Noordse mythologie is, evenals de symbiotische relatie tussen Odin en zijn raven, psychologisch beladen (denk aan de namen ‘gedachten’ en ‘geheugen’). Dit vult de klassieke mythologie en het Latijns-christelijke gedachtegoed mooi aan, dat meer filosofisch van oorsprong is.
    Een verwijzing naar het christendom in het paneel is de kruisvorm, maar die dringt zich niet letterlijk naar voren. Odins ophanging aan de levensboom wordt wel gezien als een spiegeling van de dood van Christus. De wand waar Odin achter lijkt te staan kan een verwijzing zijn naar de muur die het paradijs omringt. Het ontwerp is gebaseerd op het schilderij van Bartolomé Bermejo uit het Museu Nacional d’Art de Catalunya te Barcelona: ‘Entrance into Paradise and vision of the Crucified’, ca. 1474-1479, inv.no. 251907-000.
  •  
  • Opmerkingen?
    Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
    Laat het ons weten!
Laden
Pagina
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM