Tekst
Path and Puddle
Kasper Bosmans, 2022 en 2024
RMCC s382, schenking van Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent met steun van Vermeulen Brauckman Stichting
De Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent vierde haar vijftigjarig bestaan met een opdracht aan kunstenaar Kasper Bosmans (1990). Hij liet zich inspireren door de bijzondere verhalen in de museumcollectie en combineerde deze met zijn fascinatie voor het dierenrijk. Zijn beeldtaal volgt het middeleeuwse gebruik om grote verhalen in eenvoudige symbolen te vangen. De titel verwijst naar de weg (path) die we als mens afleggen en de uitdagingen (puddle = poel) die zich kunnen voordoen. De geschilderde deuren symboliseren de brede en de smalle weg. Bewandel je het aangename pad van de verleiding of kies je voor de inspannende weg met aan het eind een beloning? De octopussen op het deurbeslag kunnen door hun aanpassingsvermogen beide wegen bewandelen.
Ook de paneeltjes bevatten veel symboliek. Zo staat de Peruaanse gifkikker, die levenslang trouw is aan zijn partner, voor monogamie en verwijzen een slangenhuid en een appel naar het bijbelse verhaal van de zondeval. Hoe verhouden wij ons tot al deze thema’s? Met herkenning, verbazing of juist vervreemding?
soort tekst
zaaltekst vaste opstelling
geschreven in
2024
Nu te zien
Huidige locatie
Klooster begane grond Refter
Objectnummer
RMCC s382
Objectnaam
schildering, gouache
Titel
Path and Puddle
Vervaardiger
Datering
2022
Materiaal
verf, paneel, populierenhout
Afmetingen
Verwervingsmethode
schenking (schenking van Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent met steun van Vermeulen Brauckman Stichting)
Verwervingsdatum
2022-06-25
Beschrijving
Schilderij bestaande uit een gele wandschildering links in de vorm van grote deur waarop beschilderde panelen hangen en rechts een rode wandschildering in de vorm van een kleine deur waarop één beschilderd paneel hangt.
Opmerkingen
Bosmans is gefascineerd door geschiedenis en verhalen, groot en klein. Vooral middeleeuwse geschiedenis heeft zijn interesse, die hij vervolgens ook weer probeert te koppelen aan eigentijdse thematiek. Bosmans werkt op een sterk associatieve manier, verbindt symbolen uit verschillende verhalen of verhaaltradities met elkaar, gebaseerd op inhoudelijke of uiterlijke gelijkenis.
Voor dit kunstwerk is hij samen met collega’s van het museum de collectie ingedoken. Zijn bevindingen heeft hij gecombineerd met zijn interesse voor het dierenrijk. In zijn gehele oeuvre zijn dieren een terugkerend thema. Hij vindt de verhouding van mens tot dier mateloos fascinerend. Als een mens naar een dier kijkt, is er vaak liefde, empathie, genegenheid. Maar het dier kan niet antwoorden. In een dergelijke verhouding spiegelt de mens zich aan het dier, ziet zichzelf in het dier en projecteert er eigen ideeën of emoties op.
De grote en kleine geschilderde vlakken op de muur staan symbool voor de brede en de smalle weg. De papieren scharnieren van de deuren zijn op de muur geplakt en in vorm gebracht met behulp van vier kunststof sjablonen.
'De brede en smalle weg' is een van de bekendste symbolen uit de protestantse traditie. Links de grote deur, rechts een kleinere. Welke weg kies je in het leven? Die van heerlijkheden, kortstondig plezier, verlokking of verleiding? Of de weg van weerstand, inspanning en offers, maar waar aan het eind een belofte wacht?
De titel van het werk 'Path and Puddle' is een doordenking op het pad dat je kiest om te gaan in het leven. Welke obstakels kom je daarbij tegen (puddle betekent poel) en hoe ga je daar vervolgens mee om? De titel verwijst dus vooral naar de muurschildering en haar achterliggende thematiek van de brede en de smalle weg.
Het kunstwerk is, zoals Bosmans het noemt, een instructie-muurschildering. Dit betekent dat hij op papier zet hoe de muurschildering er uit moet zien, hoe de onderdelen in verhouding tot elkaar moeten zijn. De kleuren staan open voor verandering, ook de grootte van de verschillende onderdelen. De schildering kan dus worden aangepast op de plek waar het werk wordt uitgevoerd. De schildering wordt op aanwijzingen van, maar niet door, de kunstenaar uitgevoerd. Ook generaties na ons, kan het werk dus weer op nieuwe plekken worden uitgevoerd.
Op de muurschildering zitten paneeltjes bevestigd. Deze zijn naar vast formaat, dat Bosmans altijd gebruikt. Hij noemt de paneeltjes Legenda’s. Het zijn visuele weergaves van associaties, herinneringen, verhalen, of, zoals Bosmans ze ook wel noemt, anekdotes. Hij ziet zichzelf in de traditie van historische, rondreizende verhalenvertellers. Maar Bosmans werkt altijd visueel. Er is zijn werk alleen beeld, geen taal. Hoewel Bosmans bij alles wat je ziet eigen ideeën heeft, moedigt hij kijkers ook vooral aan om zelf associaties te bedenken bij wat ze zien. Dat geeft het werk juist meerdere betekenislagen.
In 2024 kocht het museum van Bosmans twee extra paneeltjes (RMCC s382i en RMCC s382j) als aanvulling op de in 2022 verworven acht paneeltjes.
Opmerkingen?