
Keerzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
- TekstChristus met de apostelen Matteüs en Judas Taddeüs
Atelier Meester van Elsloo, ca. 1520
ABM bh289-291
Apostel Paulus
Opper-Gelre, ca. 1460-1470
ABM bh379
De drie beelden links maakten oorspronkelijk deel uit van een reeks van dertien, bestaande uit Christus en zijn twaalf apostelen. Christus wordt voorgesteld als Salvator Mundi, de Verlosser van de Wereld. Hij draagt een globe en maakt een zegenend gebaar. Apostel Judas Taddeüs houdt een boek vast en Matteüs draait zijn hoofd geheel naar links. De beweeglijke houding van de apostelen en hun woeste koppen met hoge jukbeenderen doen vermoeden dat deze beelden in het atelier van de Meester van Elsloo in Opper-Gelre zijn gemaakt. Het rechter beeld van Paulus werd mogelijk eveneens in deze regio vervaardigd. - soort tekstzaaltekst vaste opstelling
- geschreven in2011
- Nu te zien
- Huidige locatieKlooster begane grond Refter
- ObjectnummerABM bh291
- Objectnaambeeld
- TitelApostel Thaddeus
- VervaardigerMeester van Elsloo (Opper-Gelre)
- Datering1500 - 1529
- Materiaaleikenhout, verf
- Afmetingen
- 68.5 cm
- 26.0 cm
- 21.0 cm
- Verwervingsmethodeschenking
- Verwervingsdatum1882-03-29
- BeschrijvingDe apostel Thaddeus is staande voorgesteld, rustend op zijn linkerbeen. Hij bladert met zijn rechterhand in een opengeslagen boek dat hij met de linker vasthoudt. Zijn attribuut, de knots, staat naast zijn rechtervoet. Het boveneinde klemt hij onder zijn rechterarm. De grond waarop hij staat is met fijne zigzaggroeven aangeduid.
De apostel is gekleed in een dichtgeknoopte tunica met platte kraag, waarover een mantel, die tevens over zijn gebaarde hoofd is geslagen. De wijde mantel is voor zijn lichaam naar rechts gedrapeerd en vastgezet onder zijn linkerarm, waardoor een reeks onregelmatige driehoeksplooien is gevormd.
Polychromie:
Veel sporen van witte grond. Restjes rood in het haar. Rood op de buitenzijde van de mantel. Blauw op de knots en zwart onder de knots. Oranjerood op de binnenkant van de mantel. In onderste gaatje kram op rugzijde rode verf (secundair).
Techniek:
De kern ligt midden in het werkblok. Aan de achterzijde bewerkt. Het onderste gedeelte van de achterzijde is teruggehakt (beitelsporen). Noesten boven in de rug en in het teruggehakte deel. Kern of noest zichtbaar in het boek.
Werkbanksporen: boven in het hoofd een kleiner en een iets groter gaatje; beide gestopt met was (?). Midden in het standvlak een klein ovaal gaatje.
In de rug (midden links) twee gaten onder elkaar van kram (voormalige, oorspronkelijke bevestiging).
Staat:
Aangevuld: het middendeel van het boek en de rechterhoek van de bladen. In de grote scheuren vanuit het boek naar beneden tot in de grond vele overlangse spieën.
Ontbreken: uitgebroken spieën in de scheuren aan de voorzijde.
Afgebroken: enkele stukjes uit de grond rechts; stukje van de mantelrand bij het hoofd links; de mantelpunt rechts; een stukje van de linkermouw (bijgezaagd, lijmsporen).
Scheuren door de voorzijde. Lichte radiale scheuren in standvlak. Vele spijkergaatjes met restanten spijkers in standvlak. Op standvlak tevens resten hout en lijm (van aangezette grond?). Twee gaatjes onder het midden in de rug. Modern schroefoog midden onder in de rug. - OpmerkingenZie voor de algemene literatuur ABM bh289.
Op de foto in Vogelsang 1911 het toegevoegde, onderste deel grond nog aanwezig.
NB De knots is ook het attribuut van Jacobus de Mindere. - LiteratuurverwijzingenDe Meester van Elsloo : van eenling tot verzameling (L. Hendrikman), 2019, p. 167A masterly hand : interdisciplinary research on the Late-Medieval sculptor(s) Master of Elsloo in an international perspective : proceedings of the conference held at the Royal Institute for Cultural Heritage in Brussels on 20-21 October 2011 (Famke Peters), 2013, p. 26-27, afb. 1.17c en p. 207-213, tekst en p. 165-166, afb. 8.7Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600 (Marieke van Vlierden), 2004, p. 14, 109, 208, 316, 317, 318, 356, 357, 358, 362, 367A netherlandish Saint Andrew from Cleves (Sara Jane Pearman), 1980, p. 310-326, m.n. p. 318, afb. 12Meester van Elsloo, Oppergelders beeldsnijder, XVIde eeuw [Horst] (W.Th.M. Hendriks), 1974, p. 10Herbst des Mittelalters : Spätgotik in Köln und am Niederrhein , 1970, cat. nr. 204Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht (Désiré Bouvy), 1962, cat. nr. 216, afb. 79Onze beeldhouwkunst der late middeleeuwen (Désiré Bouvy), 1953, cat. nr. 13Het Nederlandse boek 1300-1800 (Béatrice Jansen), 1950Houten beelden : de houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen (J.J.M. Timmers), 1949, p. 36-37, pl. 57De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden (Désiré Bouvy), 1947, p. 189Middeleeuwen spreken tot u [kalender 1942] (Jaap Leeuwenberg), 1941, afb. 18Het Gildeboek : orgaan van het Sint Bernulphusgilde : gedenkboek 1919-1929 , 1929, p. 174Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht (W. Vogelsang), 1911, nr. 98d, pl. XI
- Opmerkingen?Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
Laat het ons weten!