Nederlands Nederlands
Taal wijzigen
  • EnglishEnglish
  • Zoeken
  • Resultaten
  • Details
  • Aanvragen

Laden

image
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  1 / 2 
 Objectgegevens
image
Detail van de kruisdraging
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  2 / 2 
 Objectgegevens
  • Tekst
    KRUISDRAGING
    Oost-Nederland, ca. 1520
    ABM bh277

    Christus draagt zijn kruis onder de stadspoort van Jeruzalem waarop spottende figuren zitten. Achter Christus staat Simon van Cyrene.
  • soort tekst
    zaaltekst vaste opstelling
  • geschreven in
    2005
  • Huidige locatie
    Niet in het museum te zien
  • Objectnummer
    ABM bh277
  • Objectnaam
    beeld, reliëf
  • Titel
    Kruisdraging
  • Vervaardiger
    onbekend (Oost-Nederland) plaats vervaardiging onzeker
  • Datering
    1515 - 1524
  • Materiaal
    eikenhout, verf
  • Afmetingen
    • 57.5 cm
    • 50.5 cm
    • 13.0 cm
  • Verwervingsmethode
    schenking
  • Verwervingsdatum
    1910-06-30
  • Beschrijving
    De stoet van de kruisdraging is net de stadspoort uitgekomen, die links is afgebeeld. Centraal in de groep staat Christus die ineenzijgt onder het kruis. Hij heeft zijn gelaat naar de beschouwer gewend. Achter hem staat Simon van Cyrene, die het ondereinde van de kruisbalk in beide armen draagt. Op de achtergrond staan twee mannen en een gehelmde soldaat die Christus slaat en verder naar rechts Maria met gevouwen handen. Een man rechts op de voorgrond trekt Christus met zijn linkerhand aan het haar. Hij heeft zich met gekruiste benen met zijn rug naar de beschouwer gedraaid en kijkt naar Christus om. Met zijn rechterhand trekt hij aan het grotendeels verdwenen touw om Christus' middel, dat hij over zijn rechterschouder heeft gevoerd. Onder de korte kruisbalk hurkt een derde kwelgeest: een jongetje dat aan Christus' gewaad trekt. In de poortopening slaat een man dit tafereel gade, terwijl van de borstwering twee jongens toekijken. De figuren zijn geplaatst op een bodem die bestaat uit platte, over elkaar liggende rotsen met parallelle groeven.

    Christus draagt de doornenkroon op het hoofd. Hij is gehuld in een lang gegord gewaad. Aan het touw om zijn middel hangt een spijkerblok. Maria draagt een over het hoofd geslagen mantel en een omslagdoek? Simon van Cyrene een lang gewaad met capuchon en schoudermantel. De soldaat is gehelmd (salade) en draagt een borstpantser met gedeelde borstplaat, waaronder een wambuis met lange mouwen. De man rechts op de voorgrond heeft een muts op het lange haar. Hij is gekleed in een paltrok met pijpplooien en een met versierde boorden afgezet bovenstuk. Daaronder een hemd met wijde, ingesneden mouwen, bij de polsen dichtgeknoopte manchetten. Zijn benen zijn bedekt door hozen en laarzen met omgeslagen kappen. De drie mannen op de achtergrond dragen hoeden, de rechter een jodenhoed. De jongetjes op de poort hebben mutsen met omgeslagen randen. De linker draagt een mantel met capuchon? Het schoeisel heeft vierkante neuzen.

    Het poortgebouw is voorzien van arkeltorentjes op kraagstenen met acanthusbladkapiteel en van een balustrade.

    Polychromie:
    Incarnaat oranje-roze. Christus: haar zwart, doornenkroon groen, bloed helderrood, gewaad rood-geel-bruinachtig. Kruis: gehout in geelbruin en roodbruin. Linker beul: borstpantser grijs, helm bruin, mouwen geel, rok wit, beenlingen rood. Rechter beul: haar zwart, hoed rood-zwart, mouw grijsgroen, hemd wit, bovenstuk paltrok grijs, rok wit, beenlingen rood, schoeisel zwart met bruine omslag. Simon: haar zwart, kleed rood, schoeisel zwart. Maria: sluier en tranen wit, kleed blauw, onderkleed rood. Figuur achter Simon: haar bruin, kleed blauw, hoed rood-zwart. Linker figuur achter de linker beul: baard bruin, kleed bruin, hoed rood-zwart. Rechter figuur achter de linker beul: baard grijs, kleed groen, hoed rood-zwart. Figuurtjes op poortgebouw: baretjes rood-zwart, linker geel kleed en groene mantel, rechter in het rood. Knielende figuur: haar bruin, hoed zwart, wambuis groen, mouwen geel, beenlingen rood, schoeisel zwart. Poortgebouw: rode baksteen met witte voegen, blauwe profielen, zwarte balustrade, zwart leiendak, spitsen licht geelbruin met groene grassprietjes, kraagsteen licht geelbruin. Rotsen: afwisselend bruin, blauw, zwart, oranje, rood, geelbruin. De gewaden hebben zwarte of witte biezen, paltrok en harnas zwarte details.

    Onder de 19de-eeuwse (?) polychromie zijn resten van oudere zichtbaar. Op de linker hand van Christus zijn minstens drie lagen aanwezig, waarvan de onderste twee een witte grondering hebben. Verder sporen van vergulding op een oranjerode bolus op het kleed van Maria, op de halsboord van Christus, en op de knie van de linker beul; blauw (?) op de beenlingen van de rechter beul; rood op de mouwen van de knielende figuur, helderrood op diens hoed.

    Techniek:
    De kern ligt links in het werkblok. Aan de achterzijde zijn over de halve hoogte vanaf de bovenzijde de hoeken afgeschuind. Aan de voorzijde in het midden, in de rotsgrond een ca. 8,5 cm diep gat van ca. 1 cm doorsnede.

    Staat:
    In de rechter zijkant een spijkergat. In de achterzijde: bovenaan in het midden een rond gaatje (vm. bevestiging?), daaronder een schroefgat, een rest van een nagel, links enige spijkergaatjes, langs de onderzijde een horizontale ijzeren strip met twee schroeven vastgezet, voor de huidige bevestiging.
    Afgebroken: onderarm en hand van de linkerfiguur boven de poort; rechter spits en deel linker spits van poortgebouw; touw om het middel van Christus en een van de twee touwen van het spijkerblok; wapen in de rechter hand van de linker beul. Aan de linker zijkant een fragment van de toren, aan de rechter zijkant een fragment van de rotsgrond (?).
    Langs de mergstralen iets gescheurd, vooral aan de achterzijde.
    In het midden van de achterzijde een plek houtwormschade. In het standvlak vlak bij de kern een plek houtwormschade. Verspreid enkele houtwormgaatjes, vooral in het onderste gedeelte.
    De polychromie is op meerdere plaatsen afgesprongen.
  • Opmerkingen
    De groep is een fragment van een retabel.

    Inv. Rientjes: 1ste kw. 16de eeuw; later: Gelders-Duits.
    Vogelsang 1911: Noord-Nederlands (?), omstreeks 1520.
    Bouvy 1947: de groep staat onder zeer sterke Duitse invloed: o.a. te zien in de verticale plooien van de paltrok van de beul rechts en de karikaturale typen, 1ste kw. 16de eeuw. Bouvy verwijst vanwege de paltrok bij de statie uit Aalten, waarin Christus het kruis van drie mannen krijgt (ABM bs621), terug naar dit stuk.
    Utrecht 1962 (Bouvy): Oost-Nederland, ca. 1520.
    Marrow 1979: haalt het iconografische detail van de toeschouwers boven de stadspoort aan de linkerzijde naar voren. Dit opvallende detail in een verder weinig uitgebreide iconografie, is afkomstig uit Ps. 68,13: "(...) mij bepraat wat daar zit in de stadspoort, op mij weten de drinkers een liedje." Dit vers werd in de passieliturgie geciteerd op Aswoensdag. Eén van de eerste instanties dat dit citaat gebruikt is in verband met de kruisdraging is in de Meditationes Vitae Christi van Pseudo-Bonaventura, die weer werd opgenomen in de Vita Christi van Ludolf van Saksen en zo grote verspreiding vond in Noord-Europa. Marrow geeft verschillende voorbeelden uit Noord-Nederlandse passie-tractaten uit de vijftiende eeuw.
    Utrecht 1984: Oost-Nederland, ca. 1520.

    Defoer: mondelinge mededeling: Noord-Nederland.

    Van Vlierden: Christus en de beul achter hem vertonen qua houding veel overeenkomst met de Kruisdraging van Derick Baegert, ca. 1480 (Münster, Westfälisches Landesmuseum, inv.nr. 59WKV 1047LM). Zie: Münster 1986, cat.nr. 167, afb. 348. Vergelijk voor de knecht het touw over zijn schouder Schongauers Kruisdraging uit de Grote Passie (Bartsch 16) en voor de Christusfiguur zijn Grote Kruisdraging (Bartsch 21). Nog verwanter zijn drie kruisdragingen van Israhel van Meckenem (Bartsch 17, 22 en 23) en een Kruisdraging uit de omgeving van de Meester van de Lyversberger Passion (rond 1470) (München, Alte Pinakothek, inv.nr. 9583). Zie resp. The Illustrated Bartsch 8, p. 229, p. 234-235; The Illustrated Bartsch 9, p. 27, 32, 33; München 1972, cat.nr. 9583, afb. 92. Het is goed mogelijk dat aan de iconografie van het reliëf een prent ten grondslag heeft gelegen.

    De polychromie is in de 19de (?) eeuw overschilderd.
  •  
  • Literatuurverwijzingen
    De zomer van Herman Pleij : 8 juli - 4 september 2016  (Herman Pleij), 2016, p. 5, afb.
    • X 
    • Titel
      De zomer van Herman Pleij : 8 juli - 4 september 2016
    • Auteursvermelding
      Herman Pleij
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Afl. 2)
    • Jaar van uitgave
      2016
    • Paginering
      4-7
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Met lit.opg.
    • Te zien op tentoonstelling
      De zomer van Herman Pleij (Museum Catharijneconvent, 2016-07-08 t/m 2016-09-04)
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst, Maria in de kunst, schilderkunst, gezinsleven, moederschap, theater, kinderen, mannen, Anna te Drieën, huiselijk leven, voeding, Heilige Familie, ommegangen, Christus, kruisdraging, Christuskind, Blijde Inkomsten, christendom, tentoonstellingen, zonde, Moderne Devotie, cultuurgeschiedenis, houtsneden, passievoorstellingen, museumdepots, martelaren, naakt, seksualiteit, vrouwen
    • Geografisch trefwoord
      Nederlanden
    • Persoon/instelling
      Museum Catharijneconvent, DWDD Pop-Up Museum, Allard Pierson Museum, Pleij, Herman, Leeflang, Micha, Filips II, Anna, Maria, Lidwina van Schiedam, Adam, Eva
    Symboliek van de Passietijd (6) : de kruisdraging van Christus  (Jan Gerits), 2011
    • X 
    • Titel
      Symboliek van de Passietijd (6) : de kruisdraging van Christus
    • Auteursvermelding
      Jan Gerits
    • Brontitel (Jrgang, Afl.)
      Devotionalia : periodiek voor verzamelaars van devotionalia (Afl. 175)
    • Jaar van uitgave
      2011
    • Paginering
      20-24
    • Illustraties
      ill.
    • Materiaal
      artikel
    •  
    • Trefwoorden
      passievoorstellingen, passietijd, symboliek, Christus, kruisdraging
    Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600  (Marieke van Vlierden), 2004, p. 48 afb., 351
    • X 
    • Titel
      Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
    • Auteursvermelding
      M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
    • Plaats van uitgave
      Zwolle, Utrecht
    • Uitgever
      Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2004
    • Paginering
      527
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      90-400-8873-X
    • Annotatie
      Met bibliogr., regs.
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Persoon/instelling
      Museum Catharijneconvent
    • Exemplaarnummer
      2004/59300D-301D
    Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903  (Barbara Kruijsen), 2002, p. 167, 176
    • X 
    • Titel
      Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903
    • Auteursvermelding
      Barbara Kruijsen
    • Plaats van uitgave
      Nijmegen
    • Uitgever
      Nijmegen University Press
    • Jaar van uitgave
      2002
    • Paginering
      387
    • Illustraties
      ill.
    • Reeks
      Nijmeegse kunsthistorische studies
    • ISBN
      90-5710-110-6
    • Annotatie
      Summary, résumé, bibliogr., reg. Dissertatie Nijmegen, Katholieke Universiteit, 2002
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      verzamelingen, museumgeschiedenis
    • Geografisch trefwoord
      Nederland
    • Persoon/instelling
      Aartsbisschoppelijk Museum, Bisschoppelijk Museum Haarlem
    • Exemplaarnummer
      2003/17315A14
    Geert Grote en de moderne devotie  (Marlies Caron), 1984, p. 28, afb. 23, voorwerpenlijst p. 9, cat. nr. 153 (als ABM bh227)
    • X 
    • Titel
      Geert Grote en de moderne devotie
    • Auteursvermelding
      M.L. Caron...[et al.]
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Rijksmuseum Het Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      1984
    • Paginering
      62
    • Illustraties
      ill.
    • Te zien op tentoonstelling
      Geert Grote en de moderne devotie (Rijksmuseum Het Catharijneconvent, 1984-04-14 t/m 1984-06-24)Het wereldlijk leven in Deventer in de 14de eeuw (Historisch Museum Deventer, 1984-08-17 t/m 1984-10-17)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      Moderne Devotie
    • Persoon/instelling
      Geert Groote
    • Exemplaarnummer
      84/161300D-301D
    Passion iconography in Northern European art of the late Middle Ages and early Renaissance : a study of the transformation of sacred metaphor into descriptive narrative  (James H. Marrow), 1979, fig.98, nt. 638
    • X 
    • Titel
      Passion iconography in Northern European art of the late Middle Ages and early Renaissance : a study of the transformation of sacred metaphor into descriptive narrative
    • Auteursvermelding
      J.H. Marrow
    • Plaats van uitgave
      Kortrijk
    • Uitgever
      Van Ghemmert
    • Jaar van uitgave
      1979
    • Paginering
      309
    • Illustraties
      144 ill.
    • Reeks
      Ars Neerlandica : studies in the history of art of the Low Countries
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      iconografie, passievoorstellingen
    • Exemplaarnummer
      80/2146E9
    Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht  (Désiré Bouvy), 1962, cat. nr. 228, afb. 76
    • X 
    • Titel
      Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
    • Auteursvermelding
      samenst. D.P.R.A. Bouvy ; foto's Hans Sibbelee
    • Plaats van uitgave
      Den Haag
    • Uitgever
      Mouton
    • Jaar van uitgave
      1962
    • Paginering
      237
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Persoon/instelling
      Aartsbisschoppelijk Museum
    • Exemplaarnummer
      ABM 00/14mus cat
    De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden  (Désiré Bouvy), 1947, p. 149-150, p. 184
    • X 
    • Titel
      De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden
    • Auteursvermelding
      D.P.R.A. Bouvy
    • Plaats van uitgave
      Amsterdam
    • Uitgever
      Balkema, A.A.
    • Jaar van uitgave
      1947
    • Paginering
      249
    • Illustraties
      224 ill.
    • Annotatie
      Proefschrift Amsterdam
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Geografisch trefwoord
      Noord-Nederland
    • Exemplaarnummer
      BMH 628925C6
    Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht  (W. Vogelsang), 1911, nr. 110, pl. XXIV
    • X 
    • Titel
      Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht
    • Auteursvermelding
      W. Vogelsang
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Jaar van uitgave
      1911
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      beeldhouwkunst
    • Exemplaarnummer
      BMH 457340D20
  • Opmerkingen?
    Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
    Laat het ons weten!
Laden
Pagina
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM