Tekst
KRUISDRAGING
Oost-Nederland, ca. 1520
ABM bh277
Christus draagt zijn kruis onder de stadspoort van Jeruzalem waarop spottende figuren zitten. Achter Christus staat Simon van Cyrene.
soort tekst
zaaltekst vaste opstelling
geschreven in
2005
Huidige locatie
Niet in het museum te zien
Objectnummer
ABM bh277
Objectnaam
beeld, reliëf
Titel
Kruisdraging
Vervaardiger
onbekend (Oost-Nederland) plaats vervaardiging onzeker
Datering
1515 - 1524
Materiaal
eikenhout, verf
Afmetingen
Verwervingsmethode
schenking
Verwervingsdatum
1910-06-30
Beschrijving
De stoet van de kruisdraging is net de stadspoort uitgekomen, die links is afgebeeld. Centraal in de groep staat Christus die ineenzijgt onder het kruis. Hij heeft zijn gelaat naar de beschouwer gewend. Achter hem staat Simon van Cyrene, die het ondereinde van de kruisbalk in beide armen draagt. Op de achtergrond staan twee mannen en een gehelmde soldaat die Christus slaat en verder naar rechts Maria met gevouwen handen. Een man rechts op de voorgrond trekt Christus met zijn linkerhand aan het haar. Hij heeft zich met gekruiste benen met zijn rug naar de beschouwer gedraaid en kijkt naar Christus om. Met zijn rechterhand trekt hij aan het grotendeels verdwenen touw om Christus' middel, dat hij over zijn rechterschouder heeft gevoerd. Onder de korte kruisbalk hurkt een derde kwelgeest: een jongetje dat aan Christus' gewaad trekt. In de poortopening slaat een man dit tafereel gade, terwijl van de borstwering twee jongens toekijken. De figuren zijn geplaatst op een bodem die bestaat uit platte, over elkaar liggende rotsen met parallelle groeven.
Christus draagt de doornenkroon op het hoofd. Hij is gehuld in een lang gegord gewaad. Aan het touw om zijn middel hangt een spijkerblok. Maria draagt een over het hoofd geslagen mantel en een omslagdoek? Simon van Cyrene een lang gewaad met capuchon en schoudermantel. De soldaat is gehelmd (salade) en draagt een borstpantser met gedeelde borstplaat, waaronder een wambuis met lange mouwen. De man rechts op de voorgrond heeft een muts op het lange haar. Hij is gekleed in een paltrok met pijpplooien en een met versierde boorden afgezet bovenstuk. Daaronder een hemd met wijde, ingesneden mouwen, bij de polsen dichtgeknoopte manchetten. Zijn benen zijn bedekt door hozen en laarzen met omgeslagen kappen. De drie mannen op de achtergrond dragen hoeden, de rechter een jodenhoed. De jongetjes op de poort hebben mutsen met omgeslagen randen. De linker draagt een mantel met capuchon? Het schoeisel heeft vierkante neuzen.
Het poortgebouw is voorzien van arkeltorentjes op kraagstenen met acanthusbladkapiteel en van een balustrade.
Polychromie:
Incarnaat oranje-roze. Christus: haar zwart, doornenkroon groen, bloed helderrood, gewaad rood-geel-bruinachtig. Kruis: gehout in geelbruin en roodbruin. Linker beul: borstpantser grijs, helm bruin, mouwen geel, rok wit, beenlingen rood. Rechter beul: haar zwart, hoed rood-zwart, mouw grijsgroen, hemd wit, bovenstuk paltrok grijs, rok wit, beenlingen rood, schoeisel zwart met bruine omslag. Simon: haar zwart, kleed rood, schoeisel zwart. Maria: sluier en tranen wit, kleed blauw, onderkleed rood. Figuur achter Simon: haar bruin, kleed blauw, hoed rood-zwart. Linker figuur achter de linker beul: baard bruin, kleed bruin, hoed rood-zwart. Rechter figuur achter de linker beul: baard grijs, kleed groen, hoed rood-zwart. Figuurtjes op poortgebouw: baretjes rood-zwart, linker geel kleed en groene mantel, rechter in het rood. Knielende figuur: haar bruin, hoed zwart, wambuis groen, mouwen geel, beenlingen rood, schoeisel zwart. Poortgebouw: rode baksteen met witte voegen, blauwe profielen, zwarte balustrade, zwart leiendak, spitsen licht geelbruin met groene grassprietjes, kraagsteen licht geelbruin. Rotsen: afwisselend bruin, blauw, zwart, oranje, rood, geelbruin. De gewaden hebben zwarte of witte biezen, paltrok en harnas zwarte details.
Onder de 19de-eeuwse (?) polychromie zijn resten van oudere zichtbaar. Op de linker hand van Christus zijn minstens drie lagen aanwezig, waarvan de onderste twee een witte grondering hebben. Verder sporen van vergulding op een oranjerode bolus op het kleed van Maria, op de halsboord van Christus, en op de knie van de linker beul; blauw (?) op de beenlingen van de rechter beul; rood op de mouwen van de knielende figuur, helderrood op diens hoed.
Techniek:
De kern ligt links in het werkblok. Aan de achterzijde zijn over de halve hoogte vanaf de bovenzijde de hoeken afgeschuind. Aan de voorzijde in het midden, in de rotsgrond een ca. 8,5 cm diep gat van ca. 1 cm doorsnede.
Staat:
In de rechter zijkant een spijkergat. In de achterzijde: bovenaan in het midden een rond gaatje (vm. bevestiging?), daaronder een schroefgat, een rest van een nagel, links enige spijkergaatjes, langs de onderzijde een horizontale ijzeren strip met twee schroeven vastgezet, voor de huidige bevestiging.
Afgebroken: onderarm en hand van de linkerfiguur boven de poort; rechter spits en deel linker spits van poortgebouw; touw om het middel van Christus en een van de twee touwen van het spijkerblok; wapen in de rechter hand van de linker beul. Aan de linker zijkant een fragment van de toren, aan de rechter zijkant een fragment van de rotsgrond (?).
Langs de mergstralen iets gescheurd, vooral aan de achterzijde.
In het midden van de achterzijde een plek houtwormschade. In het standvlak vlak bij de kern een plek houtwormschade. Verspreid enkele houtwormgaatjes, vooral in het onderste gedeelte.
De polychromie is op meerdere plaatsen afgesprongen.
Opmerkingen
De groep is een fragment van een retabel.
Inv. Rientjes: 1ste kw. 16de eeuw; later: Gelders-Duits.
Vogelsang 1911: Noord-Nederlands (?), omstreeks 1520.
Bouvy 1947: de groep staat onder zeer sterke Duitse invloed: o.a. te zien in de verticale plooien van de paltrok van de beul rechts en de karikaturale typen, 1ste kw. 16de eeuw. Bouvy verwijst vanwege de paltrok bij de statie uit Aalten, waarin Christus het kruis van drie mannen krijgt (ABM bs621), terug naar dit stuk.
Utrecht 1962 (Bouvy): Oost-Nederland, ca. 1520.
Marrow 1979: haalt het iconografische detail van de toeschouwers boven de stadspoort aan de linkerzijde naar voren. Dit opvallende detail in een verder weinig uitgebreide iconografie, is afkomstig uit Ps. 68,13: "(...) mij bepraat wat daar zit in de stadspoort, op mij weten de drinkers een liedje." Dit vers werd in de passieliturgie geciteerd op Aswoensdag. Eén van de eerste instanties dat dit citaat gebruikt is in verband met de kruisdraging is in de Meditationes Vitae Christi van Pseudo-Bonaventura, die weer werd opgenomen in de Vita Christi van Ludolf van Saksen en zo grote verspreiding vond in Noord-Europa. Marrow geeft verschillende voorbeelden uit Noord-Nederlandse passie-tractaten uit de vijftiende eeuw.
Utrecht 1984: Oost-Nederland, ca. 1520.
Defoer: mondelinge mededeling: Noord-Nederland.
Van Vlierden: Christus en de beul achter hem vertonen qua houding veel overeenkomst met de Kruisdraging van Derick Baegert, ca. 1480 (Münster, Westfälisches Landesmuseum, inv.nr. 59WKV 1047LM). Zie: Münster 1986, cat.nr. 167, afb. 348. Vergelijk voor de knecht het touw over zijn schouder Schongauers Kruisdraging uit de Grote Passie (Bartsch 16) en voor de Christusfiguur zijn Grote Kruisdraging (Bartsch 21). Nog verwanter zijn drie kruisdragingen van Israhel van Meckenem (Bartsch 17, 22 en 23) en een Kruisdraging uit de omgeving van de Meester van de Lyversberger Passion (rond 1470) (München, Alte Pinakothek, inv.nr. 9583). Zie resp. The Illustrated Bartsch 8, p. 229, p. 234-235; The Illustrated Bartsch 9, p. 27, 32, 33; München 1972, cat.nr. 9583, afb. 92. Het is goed mogelijk dat aan de iconografie van het reliëf een prent ten grondslag heeft gelegen.
De polychromie is in de 19de (?) eeuw overschilderd.
Literatuurverwijzingen
De zomer van Herman Pleij : 8 juli - 4 september 2016 (Herman Pleij), 2016, p. 5, afb.
Titel
De zomer van Herman Pleij : 8 juli - 4 september 2016
Auteursvermelding
Herman Pleij
Brontitel (Jrgang, Afl.)
Catharijne : magazine van Museum Catharijneconvent Utrecht (Afl. 2)
Jaar van uitgave
2016
Paginering
4-7
Illustraties
ill.
Annotatie
Met lit.opg.
Te zien op tentoonstelling
De zomer van Herman Pleij (Museum Catharijneconvent, 2016-07-08 t/m 2016-09-04)
Materiaal
artikel
-
Trefwoorden
beeldhouwkunst, Maria in de kunst, schilderkunst, gezinsleven, moederschap, theater, kinderen, mannen, Anna te Drieën, huiselijk leven, voeding, Heilige Familie, ommegangen, Christus, kruisdraging, Christuskind, Blijde Inkomsten, christendom, tentoonstellingen, zonde, Moderne Devotie, cultuurgeschiedenis, houtsneden, passievoorstellingen, museumdepots, martelaren, naakt, seksualiteit, vrouwen
Geografisch trefwoord
Nederlanden
Persoon/instelling
Museum Catharijneconvent, DWDD Pop-Up Museum, Allard Pierson Museum, Pleij, Herman, Leeflang, Micha, Filips II, Anna, Maria, Lidwina van Schiedam, Adam, Eva
Symboliek van de Passietijd (6) : de kruisdraging van Christus (Jan Gerits), 2011
Titel
Symboliek van de Passietijd (6) : de kruisdraging van Christus
Auteursvermelding
Jan Gerits
Brontitel (Jrgang, Afl.)
Devotionalia : periodiek voor verzamelaars van devotionalia (Afl. 175)
Jaar van uitgave
2011
Paginering
20-24
Illustraties
ill.
Materiaal
artikel
-
Trefwoorden
passievoorstellingen, passietijd, symboliek, Christus, kruisdraging
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600 (Marieke van Vlierden), 2004, p. 48 afb., 351
Titel
Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent, ca. 1200-1600
Auteursvermelding
M. van Vlierden ; met medewerking van H.L.M. Defoer, H.M.E. Höppener-Bouvy
Plaats van uitgave
Zwolle, Utrecht
Uitgever
Waanders Uitgevers, Museum Catharijneconvent
Jaar van uitgave
2004
Paginering
527
Illustraties
ill.
ISBN
90-400-8873-X
Annotatie
Met bibliogr., regs.
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
beeldhouwkunst
Persoon/instelling
Museum Catharijneconvent
Exemplaarnummer
2004/59300D-301D
Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903 (Barbara Kruijsen), 2002, p. 167, 176
Titel
Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903
Auteursvermelding
Barbara Kruijsen
Plaats van uitgave
Nijmegen
Uitgever
Nijmegen University Press
Jaar van uitgave
2002
Paginering
387
Illustraties
ill.
Reeks
Nijmeegse kunsthistorische studies
ISBN
90-5710-110-6
Annotatie
Summary, résumé, bibliogr., reg. Dissertatie Nijmegen, Katholieke Universiteit, 2002
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
verzamelingen, museumgeschiedenis
Geografisch trefwoord
Nederland
Persoon/instelling
Aartsbisschoppelijk Museum, Bisschoppelijk Museum Haarlem
Exemplaarnummer
2003/17315A14
Geert Grote en de moderne devotie (Marlies Caron), 1984, p. 28, afb. 23, voorwerpenlijst p. 9, cat. nr. 153 (als ABM bh227)
Titel
Geert Grote en de moderne devotie
Auteursvermelding
M.L. Caron...[et al.]
Plaats van uitgave
Utrecht
Uitgever
Rijksmuseum Het Catharijneconvent
Jaar van uitgave
1984
Paginering
62
Illustraties
ill.
Te zien op tentoonstelling
Geert Grote en de moderne devotie (Rijksmuseum Het Catharijneconvent, 1984-04-14 t/m 1984-06-24)Het wereldlijk leven in Deventer in de 14de eeuw (Historisch Museum Deventer, 1984-08-17 t/m 1984-10-17)
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
Moderne Devotie
Persoon/instelling
Geert Groote
Exemplaarnummer
84/161300D-301D
Passion iconography in Northern European art of the late Middle Ages and early Renaissance : a study of the transformation of sacred metaphor into descriptive narrative (James H. Marrow), 1979, fig.98, nt. 638
Titel
Passion iconography in Northern European art of the late Middle Ages and early Renaissance : a study of the transformation of sacred metaphor into descriptive narrative
Auteursvermelding
J.H. Marrow
Plaats van uitgave
Kortrijk
Uitgever
Van Ghemmert
Jaar van uitgave
1979
Paginering
309
Illustraties
144 ill.
Reeks
Ars Neerlandica : studies in the history of art of the Low Countries
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
iconografie, passievoorstellingen
Exemplaarnummer
80/2146E9
Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht (Désiré Bouvy), 1962, cat. nr. 228, afb. 76
Titel
Beeldhouwkunst : Aartsbisschoppelijk Museum Utrecht
Auteursvermelding
samenst. D.P.R.A. Bouvy ; foto's Hans Sibbelee
Plaats van uitgave
Den Haag
Uitgever
Mouton
Jaar van uitgave
1962
Paginering
237
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
beeldhouwkunst
Persoon/instelling
Aartsbisschoppelijk Museum
Exemplaarnummer
ABM 00/14mus cat
De middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden (Désiré Bouvy), 1947, p. 149-150, p. 184
Holzskulptur in den Niederlanden, 1: das Erzbischöfliche Museum zu Utrecht (W. Vogelsang), 1911, nr. 110, pl. XXIV
Opmerkingen?