Tekst
Pietje Baltus (1830-1914)
Ca. 1905
SPKK v19
Als beginnend predikant in Beesd (Betuwe) gaat Abraham Kuyper in 1864 ‘met een bevend hart’ bij Pietje Baltus op huisbezoek. De vierendertigjarige molenaarsdochter praat wel twee uur lang over wat zij in zijn preken mist. Pietje is ontevreden over de kerk. Daarom bezoekt ze liever een conventikel, een godsdienstige bijeenkomst buiten kerkelijk verband. Daar nemen vrouwen een belangrijke positie in. Kuyper is onder de indruk van haar echte vroomheid en geloof. Een foto van Pietje heeft een ereplaats in zijn studeerkamer.
soort tekst
zaaltekst tentoonstelling
voor tentoonstelling
Vrouwen voor het voetlicht
geschreven in
2012
Huidige locatie
Niet in het museum te zien
Objectnummer
SPKK v19
Objectnaam
foto
Titel
Foto van Pietje Baltus (1813-1914), staande, vrouw uit Beesd, Abraham Kuypers eerste gemeente
Vervaardiger
Datering
1900 - 1909
Materiaal
fotopapier
Afmetingen
Verwervingsmethode
bruikleen
Verwervingsdatum
1977
Opmerkingen
BALTUS, Pietronella (geb. Beesd 5-12-1830 – gest. Beesd 26-3-1914), piëtiste, bekend als ‘geestelijk moeder’ van Abraham Kuyper. Dochter van Pieter Baltus (1785-1867), molenaar, en Catharina van de Water (1790-1856). Pietronella Baltus bleef ongehuwd.
Pietronella (Pietje) Baltus was het tiende kind in een gezin van elf. Haar vader werkte als molenaar in loondienst voor de heerlijkheid Mariënweerd. Pietje werd op 6 februari 1831 gedoopt in de Hervormde Gemeente in Beesd en deed in 1853 belijdenis. Van jongs af aan had ze een buitengewone belangstelling voor godsdienstige vraagstukken. Volgens de overlevering nam zij tijdens het aardappelrooien een bijbeltje mee en las ze daaruit voor – zeer tot ongenoegen van haar ouders en broers. Ze woonde het grootste deel van haar leven met haar ongetrouwde broers Bernardus en Hermanus in een huisje in de Voorstraat te Beesd.
Pietronella Baltus raakte geleidelijk onder invloed van het gereformeerd piëtisme, de ‘conventikelvromen’, met zijn nadruk op persoonlijke bekering en ‘bevinding’ van het geloof in het hart. Zij stond kritisch tegenover de gevestigde kerk en bezocht nauwelijk de reguliere kerkdiensten. Aan het avondmaal nam zij geen deel, want met de gemeente kon ze geen geestelijke gemeenschap oefenen. Naar haar zeggen deed ze dat thuis, met Jezus zelf. Gelijkgezinden kwamen haar ook thuis opzoeken om met haar over hun persoonlijke godservaringen te spreken. Ze was in de wijde omtrek bekend.
Abraham Kuyper, in 1863 als predikant beroepen in Beesd, kwam in 1864 voor het eerst op huisbezoek bij Pietronella Baltus. Volgens het verhaal dat Kuyper zelf een halve eeuw later vertelde, onderhield zij hem over het ware geloof en de rechtzinnige prediking. Bij het afscheid weigerde ze hem de hand te drukken als vertegenwoordiger van een kerk die in haar ogen niet het volle evangelie verkondigde. Alleen als mens wilde ze hem de hand schudden. Kuyper was onder de indruk van de authenticiteit van haar geloof.
Na de dood van haar twee broers in 1892 bleef Pietronella Baltus alleen achter. Ze leefde vanaf dat moment van de steun van de diaconie en van giften van particulieren. Haar oude dag bracht zij door in het Gesticht van Ouden van Dagen dat in 1901 in Beesd was opgericht. Daar bleef zij tot op het laatst haar vrome bijeenkomsten houden. Pietronella Baltus stierf op 26 maart 1914. Haar overlijden haalde tal van landelijke kranten. Ze werd begraven in Beesd.
Pietronella Baltus zou nooit meer dan een lokale bekendheid zijn geweest als Abraham Kuyper niet had getuigd van haar invloed op zijn geestelijk leven. Een van de weinige foto’s die er van haar gemaakt zijn, had een ereplaats in Kuypers studeerkamer. Pietronella Baltus stond voor hem symbool voor het eenvoudige volksgeloof, en haar taalgebruik en levenshouding deden hem denken aan mystici van vóór de Reformatie. De kerkhistoricus Fred Lieburg typeert haar als een icoon van gereformeerde volksvroomheid. Volgens hem heeft Kuyper haar vooral achteraf gebruikt als toonbeeld van het vitale en stabiele calvinisme, bewaarders van het erfgoed van de zestiende eeuw. Ook Kuypers biograaf Jeroen Koch relativeert haar betekenis: ze speelde slechts een rol in de bekeringsmythe die Kuyper zelf achteraf construeerde.
In Beesd leeft haar nagedachtenis voort in verhalen en overleveringen. Een bekend verhaal is dat van de namaakworst uit de etalage van slagerij Hol waarmee ze eens naar Kuyper liep om haar mening over zijn preken te illustreren: smakelijk van buiten, maar onverteerbaar van binnen. Ook leeft haar naam in Beesd voort in de Pietje Baltusstraat, die kruist met de Dr A. Kuyperweg.
Literatuurverwijzingen
Vrouwen voor het voetlicht : zusters, martelaressen, poetsengelen & dominees (Tanja Kootte), 2012, p. 89, afb.
Titel
Vrouwen voor het voetlicht : zusters, martelaressen, poetsengelen & dominees
Auteursvermelding
Tanja Kootte en Inge Schriemer ; met medewerking van Jan Wim Buisman, Lonneke Hoondert en Boukje Schaap
Plaats van uitgave
Zwolle, Utrecht
Uitgever
W BOOKS, Museum Catharijneconvent
Jaar van uitgave
2012
Paginering
143
Illustraties
ill.
ISBN
9789040006609
Annotatie
Met lit.opg., reg.
Te zien op tentoonstelling
Vrouwen voor het voetlicht (Museum Catharijneconvent, 2012-03-31 t/m 2012-10-07)
Materiaal
boek
-
Trefwoorden
vrouwen, cefaloforen, christendom, fotografie
Persoon/instelling
Cunera, Hardenbroek, Hadewych van, Ghent, Agnes van, Lidwina van Schiedam, Suster Bertken, Oly, Trijn Jans, Schurman, Anna Maria van, Oostdijk, Susanna, Bourignon, Antoinette, Leer, Maria, Venema, Frouwe, Baltus, Pietje, Beynes, Cornelia, Zernike, Anne, Halkes, Catharina, Bosshardt, A.M., Ganieva, Lucia
Exemplaarnummer
2012/215300D-301D
Jaarverslag Rijksmuseum Het Catharijneconvent 1977 , 1978
Titel
Jaarverslag Rijksmuseum Het Catharijneconvent 1977
Plaats van uitgave
Utrecht
Uitgever
Rijksmuseum Het Catharijneconvent
Jaar van uitgave
1978
Annotatie
Bundeling van de jaarverslagen over de jaren 1976 t/m 1987
Materiaal
boek
-
Persoon/instelling
Rijksmuseum Het Catharijneconvent
Exemplaarnummer
2006/645atijdschriften
Opmerkingen?