
Keerzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer

Keerzijde, detail
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
- TekstIsaak zegent Jakob
Govert Flinck, ca. 1635
RMCC s131
In 1636 verlaat Govert Flinck het atelier van zijn leermeester Rembrandt. Diens invloed is in dit vroege werk goed zichtbaar in het gebruik van licht en donker. Hij kiest voor een bijbelverhaal over bedrog. De bijna blinde Isaak merkt niet dat hij zijn jongste zoon Jakob zegent in plaats van zijn oudste zoon Esau. Zijn vrouw Rebekka zorgt voor dit bedrog. Om de harige handen van Esau na te bootsen heeft ze Jakobs handen met het vel van een bokje bedekt. - soort tekstzaaltekst tentoonstelling
- voor tentoonstellingRembrandt en de Gouden Eeuw
- geschreven in2018
- Huidige locatieNiet in het museum te zien
- ObjectnummerRMCC s131
- Objectnaamschildering
- TitelIsaak zegent Jakob
- VervaardigerGovert Flinck (schilder)
- Dateringca. 1635
- Materiaalolieverf, doek
- Afmetingen
- 124.0 cm
- 151.0 cm
- 153.0 cm
- 180.0 cm
- 11.0 cm
- Verwervingsmethodeoverdracht (Dit werk is na de Tweede Wereldoorlog uit Duitsland gerecupereerd, is onder beheer van de Nederlandse Staat gesteld en is in afwachting van restitutie aan de rechtmatige eigenaren of hun erfgenamen.)
- Verwervingsdatum2010-02-01
- BeschrijvingGesigneerd op het bord links: G• flinck. f.
- OpmerkingenEen tweede versie met een vergelijkbare compositie maar verschillend in kleur en verfbehandeling bevindt zich in Amsterdam (Rijksmuseum, inv. nr. A 110, afb. in Amsterdam 1976, p. 227).
- LiteratuurverwijzingenNieuwe Bijbelse miniaturen : Over Izaäk, Jakob, Ruth, Esther, Job, Judas, Maria Magdalena en Jezus (Carel ter Linden), 2020, p. 48, afb.Rembrandt en Saskia : Liefde in de Gouden Eeuw (Marlies Stoter), 2018, p. 44, afb. 39Netwerkende kunstenaars in de Gouden Eeuw : de succesvolle loopbanen van Govert Flinck en Ferdinand Bol (Erna Kok), 2016, p. 42, afb. 16Govert Flinck : reflecting history (Eymert-Jan Goossens), 2015, p. 64, afb. 42 en p. 120 en 129, cat. nr. 01Rembrandt's rivals : history painting in Amsterdam, 1630-1650 (Eric Jan Sluijter), 2014, p. 99-101, afb. IIB-6Vormen van verdraagzaamheid : religieuze (in)tolerantie in de Gouden Eeuw (Xander van Eck), 2013, p. 41, afb. 20Goddelijke inspiratie : Russische ikonen ontmoeten westerse kunst (10 april - 4 augustus 2013) (Désirée M.D. Krikhaar), 2013, Zaal 10, cat. nr. 4Het vergeten kerstverhaal : gezegend jij met jouw talent (Martin Nieboer), 2013Chosen ones need our blessings! : Govert Flinck’s Isaac blessing Jacob as a forgotten Christmas story (Martin Nieboer), 2013Divine inspiration : Russian icons meet western art (10 April - 4 August 2013) (Désirée M.D. Krikhaar), 2013, Zaal 10, cat. nr. 4Wereldprimeur : schildersgeheimen ontrafeld : Govert Flincks Isaäk zegent Jacob doorgelicht (Micha Leeflang), 2013, p. 34-36, afb.How did we do it: which augmented reality software does the AR Lab use? (Wim van Eck), 2013Traits of tolerance : religious tolerance in the Golden Age (Xander van Eck), 2013, p. 41, afb. 20Het Woord in de Gouden Eeuw : Lambert Jacobsz., doopsgezind schilder (Marc de Beyer), 2012, p. 7, afb.Lambert Jacobsz (c. 1598-1636) en zijn werkplaats : atelierpraktijken in Leeuwarden omstreeks 1630 (Jasper Hillegers), 2009, afb.Gezicht op Leeuwarden : schilders in Friesland en de markt voor schilderijeen in de Gouden Eeuw (Piet Bakker), 2007, p. 350, 367, afb. 38Uylenburgh & Zoon : kunst en commercie van Rembrandt tot De Lairesse 1625-1675 (Friso Lammertse), 2006, p. 161 afb. 110, p. 165Bijbelse vrouwen in de kunst (Klazina Dieuwke Botke), 2006, afb. 30Goddelijk geschilderd : honderd meesterwerken van museum Catharijneconvent (Henri Defoer), 2003, p. 187-189, afb.Herkomst gezocht, deelrapportage III (Rudi Ekkart), 2002, p. 191De schilderijen van Museum Catharijneconvent (Jeltje Dijkstra), 2002, p. 19, 195-196, afb.The "most excellent collection" of Lucretia Johanna van Winter: the years 1809-22, with a catalogue of the works purchased (Ruud Priem), 1997Rembrandt : a genius and his impact (Albert Blankert), 1997, cat. nr. 41, p. 235-237, afb.Jaarverslag Rijksmuseum Het Catharijneconvent 1989 , 1993Bijbelschilderkunst rond Rembrandt : vier bruiklenen in een nieuwe presentatie en een catalogus (Robert Schillemans), 1989, p. 10-12Bijbelschilderkunst rond Rembrandt (Robert Schillemans), 1989, p. 47-50, cat. nr. 8, afb.Gemälde der Rembrandt-Schüler, 2 (Werner Sumowski), 1983, nr. 613Govaert Flinck : 1615-1660 (J.W. von Moltke), 1965, p. 67Jaarverslag Rijksmuseum Het Catharijneconvent , 1989, p. 40
- Opmerkingen?Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
Laat het ons weten!






































