Nederlands Nederlands
Taal wijzigen
  • EnglishEnglish
  • Zoeken
  • Resultaten
  • Details
  • Aanvragen

Laden

image
Voorzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  1 / 11 
 Objectgegevens
image
Achterzijde
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  2 / 11 
 Objectgegevens
image
Verrijzenis van Christus
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  3 / 11 
 Objectgegevens
image
Barbara
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  4 / 11 
 Objectgegevens
image
Paus Cornelius
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  5 / 11 
 Objectgegevens
image
Bisschop
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  6 / 11 
 Objectgegevens
image
Bisschop
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  7 / 11 
 Objectgegevens
image
Bisschop
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  8 / 11 
 Objectgegevens
image
Bisschop, mogelijk Ansfridus
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  9 / 11 
 Objectgegevens
image
Kerkvader Augustinus
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  10 / 11 
 Objectgegevens
image
Bisschop of kerkvader
Bij gebruik vermelden: Museum Catharijneconvent, Utrecht, foto Ruben de Heer
  11 / 11 
 Objectgegevens
  • Tekst
    Rode koorkap met Verrijzenis van Christus
    Antwerpen?, ca. 1520
    Utrecht, Museum Catharijneconvent, BMH t622

    Een koorkap is een capevormige mantel, die buiten de misviering wordt gedragen door priesters in de koorbanken of in de koorruimte. De bisschop draagt een koormantel wanneer hij aanwezig is bij de eucharistieviering, maar deze niet leidt. De koorkap wordt aan de hals gesloten met een koorkapsluiting. Aan de achterzijde heeft de koorkap een geborduurd koorkapschild, hier met een voorstellingvan de verrijzenis van Christus.
  • soort tekst
    zaaltekst tentoonstelling
  • voor tentoonstelling
    Het geheim van de Middeleeuwen : in gouddraad en zijde
  • geschreven in
    2015
  • Huidige locatie
    Niet in het museum te zien
  • Objectnummer
    BMH t622
  • Objectnaam
    liturgica, koorkap
  • Titel
    Rode koorkap met verrijzenis op schild, aurifriezen met Bonifatius, Augustinus en Barbara
  • Vervaardiger
    onbekend (Zuid-Nederland)
  • Datering
    1490 - 1519
  • Materiaal
    fluweel, zijde, gouddraad
  • Afmetingen
    • hoogte: 148.0 cm
    • breedte: 322.0 cm
  •  
  • Verwervingsmethode
    bruikleen
  •  
  • Beschrijving
    Koorkap van wijnrood zijdefluweel waarop met gouddraad grote gestyleerde bloemranken en bladeren geappliceerd zijn.
    Op de rugzijde wordt op een koorkapschild onder drie halfronde baldakijnen met gewelven, gescheiden door torentjes en in het midden een roosvenster de Verrijzenis van Christus afgebeeld. Centraal op het schild staat Christus, verrezen uit het graf, gehuld in koormantel met agrafe. In de linkerhand houdt hij een kruisvaan, met de rechter maakt hij een zegenend gebaar. Links van de geopende tombe naderen de drie Maria's: Maria Magdalena, Maria van Betthanië en een niet nader omschreven Maria (Luc. 7:36) om Christus' lichaam te balsemen. Rechts 'Noli me tangere' ('Wil mij niet aanraken',Joh. 20:11-19) waarin Maria Magdalena geknield opziet naar Christus, die haar verschijnt als hovenier met een spade in de hand. Aan weerskanten van het graf bewakers, deels slapend; rechts schrikt een soldaat wakker. Links op de achtergrond enkele gebouwen, rechts een bergachtig Golgotha, waarop de drie kruisen nog zichtbaar zijn.

    De aurifriezen aan de voorkant van de mantel zijn van eerder datum (ca. 1490). Onder eenvoudige gotische baldakijnen worden tegen een gedamasceerde achtergrond in totaal acht heiligen en bisschoppen afgebeeld, van wie er slechts drie middels een attribuut kunnen worden geïdentificeerd.
    Op de linkerstrook wordt bovenaan Barbara uitgebeeld. Het loshangend haar hangt over de schouders. Ze houdt haar attribuut, de toren in de rechterhand. Onder Barbara in koormantel paus Cornelius met pausstaf in de linkerhand en tiara op het hoofd. Zijn attribuut, de hoorn, houdt hij in de rechterhand. Daaronder een bisschop of kerkvader met de staf in de rechterhand. In de linker houdt hij een opengeslagen boek. Onderaan weer een bisschop met een dicht boek in de rechterhand en een staf in de linkerhand.

    Op de rechterkolom bovenaan een onbekende bisschop, gevolgd door een bisschop, die onder de koormantel een maliënkolder draagt (Ansfridus?). Aan zijn voeten een wapenschildmet afwisselend rode en gouden stroken. Daaronder de kerkvader Augustinus met zijn attribuut, een hart, in de linkerhand. Rechts houdt hij de bisschopsstaf. Onderaan een vierde bisschop of kerkvader, die met beide handen een open boek vasthoudt.

    Techniek: het opmerkelijke van het weefsel is, dat de motieven niet in de stof geweven zijn. De gouddraden zijn eerst op een rode katoenen ondergrond gelegd en gehecht en later op het fluweel geappliceerd (niet opgehoogd).
    In het borduurwerk op het schild is voor de mantel van Christus en overige kleding de lazuurtechniek toegepast. In de architectuur en achtergrond is gebruik gemaakt van deels opgehoogd gehecht en gelegd gouddraad. De lichaamspartijen en het graslandschap zijn met zijde in de ingrijpsteek aangebracht.
    De achtergrond van de figuren aan de voorkant van de koorkap is van gelegd en in blokjesmotief gehecht gouddraad. Ook in de attributen en de architectuur is gebruik gemaakt van gouddraad, De gezichten, handen en mantels zijn van zijde in ingrijpsteek. De tegelvloertjes zijn van gelegde en met gouddraad gehechte zijde.

    Staat: het zijdeborduuwerk aan de voorkant is hier en daar versleten; de gouden draden hangen deels los.

    Staat: een deel van de gelegde en met zijde gehechte gouddraden van de applicaties op het weefsel zijn losgeraakt. Ook in het borduurwerk zitten enkele losse draden. De zoom van de groen zijden voering is voor een groot deel versleten. De franje onder aan de koorkap is uit later tijd (17de eeuw?).
  • Opmerkingen
    Het borduurwerk op de voorkant van de mantel is eerder te dateren dan dat op het koorkapschild (ca. 1490), en is ook niet Zuid-Nederlands van origine. De borduursels van de aurifiezen hebben hetzelfde ontwerp als de aufifriezen ABM t2114, ABM t2115 en ABM t2116.
    Het is niet duidelijk of de koorkap altijd deel heeft uitgemaakt van de paramenten van de parochie te Haarlem. Enigszins verwant in compositie is de Opstanding in het borduurwerk op een koorkapschild uit ca. 1475 in de kathedraal van Rättvik te Zweden (foto in hangmap), maar het borduurpatroon ervan is zeker niet, zoals het Haarlemse stuk, afkomstig uit de kring der Antwerpse maniëristen. Een handgeschreven aantekening in de correspondentie met Elizabeth Piltz, Universiteit van Uppsala aangaande het Zweedse koorkapschild wijst op verwantschap met een eikenhouten beeldengroepje met de Verrijzenis in het Rijksmuseum te Amsterdam (inv.nr. R.B.K. 14993, cat. mus. Beeldhouwkunst RMA 1973, nr. 47, p. 79. Aantekening van H. Defoer? - zie hangmap). Deze groep wordt ca. 1510 gedateerd en zou afkomstig zijn uit het westelijke deel van de Noordelijke Nederlanden.
    Graaf meldt in de Gids van 1913, p. 31 nr. 23 over het weefsel: "Op het fluweel zijn, met liggend gouddraad, schuine bloemenbanden geborduurd, in den trant van sommige patronen der ontdekte muurschilderingen van de S. Bavo te Haarlem". Hij datert het borduurwerk tussen 1450 en 1500.
  •  
  • Literatuurverwijzingen
    Voor de draad ermee! ; De kunst van het borduren , 2018, p. 23
    • X 
    • Titel
      Voor de draad ermee! ; De kunst van het borduren
    • Auteursvermelding
      Gorcums museum
    • Plaats van uitgave
      Gorcum
    • Jaar van uitgave
      2018
    • Paginering
      52
    • Illustraties
      ill.
    • Te zien op tentoonstelling
      Voor de draad ermee! De kunst van het borduren (Gorcums Museum, 2018-04-07 t/m 2018-09-09)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      borduurkunst
    • Exemplaarnummer
      2018/170tent cat
    Het geheim van de Middeleeuwen in gouddraad en zijde [tekstboekje]  (Paula Hertogh), 2015, cat. nr. 1.6
    • X 
    • Titel
      Het geheim van de Middeleeuwen in gouddraad en zijde [tekstboekje]
    • Auteursvermelding
      tekst Paula Hertogh en Micha Leeflang ; redactie Kees van Schooten
    • Auteur
      Paula Hertogh, Micha Leeflang, Kees van Schooten
    • Plaats van uitgave
      Utrecht
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent
    • Jaar van uitgave
      2015
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Begeleidende teksten voor bezoekers van de gelijknamige tentoonstelling
    • Te zien op tentoonstelling
      Het geheim van de Middeleeuwen : in gouddraad en zijde (Museum Catharijneconvent, 2015-04-10 t/m 2015-08-16)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      textielkunst(kerkelijk), borduurkunst
    • Exemplaarnummer
      2015/324300-301
    Middeleeuwse borduurkunst uit de Nederlanden  (Micha Leeflang), 2015, cat. 82, p. 248-249, afb.
    • X 
    • Titel
      Middeleeuwse borduurkunst uit de Nederlanden
    • Auteursvermelding
      red. Micha Leeflang, Kees van Schooten ; met bijdr. van Richard de Beer...[et al.]
    • Auteur
      Micha Leeflang, Kees van Schooten, Richard de Beer
    • Plaats van uitgave
      Utrecht, Zwolle
    • Uitgever
      Museum Catharijneconvent, WBOOKS
    • Jaar van uitgave
      2015
    • Paginering
      271
    • Illustraties
      ill.
    • ISBN
      978-94-625-8080-0
    • Annotatie
      Bibliogr., met lit.opg., met noten, reg.
    • Te zien op tentoonstelling
      Het geheim van de Middeleeuwen : in gouddraad en zijde (Museum Catharijneconvent, 2015-04-10 t/m 2015-08-16)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      paramenten, textielkunst(kerkelijk), borduurkunst
    • Geografisch trefwoord
      Nederlanden
    • Exemplaarnummer
      2015/344Leeszaal
    Konservierungsarbeiten an einem Chormantel : Inventar Nr. BMH t622  (Sabine Heitmeyer-Löns), 2002
    • X 
    • Titel
      Konservierungsarbeiten an einem Chormantel : Inventar Nr. BMH t622
    • Auteursvermelding
      Sabine Heitmeyer-Löns
    • Auteur
      Sabine Heitmeyer-Löns
    • Plaats van uitgave
      Havixbeck
    • Uitgever
      Sabine Heitmeyer-Löns Textilrestauratorin
    • Jaar van uitgave
      2002
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Restauratieverslag van BMH t622, bevat stukjes textiele materialen
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Exemplaarnummer
      2002/63042G53
    Fasciculus temporum : arte tardo-medieval do Museu Nacional Het Catharijneconvent de Utreque  (W.C.M. Wüstefeld), 1992, cat. nr. 49, afb. 95
    • X 
    • Titel
      Fasciculus temporum : arte tardo-medieval do Museu Nacional Het Catharijneconvent de Utreque
    • Auteursvermelding
      ed. H.L.M. Defoer e W.C.M. Wüstefeld[met bijdr. van H.L.M. Defoer...et al.]
    • Auteur
      W.C.M. Wüstefeld, Henri L.M. Defoer, C.H.M. Linschoten, Tuuk Stam
    • Plaats van uitgave
      Lissabon
    • Uitgever
      Museu Calouste Gulbenkian
    • Jaar van uitgave
      1992
    • Paginering
      225
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Met reg. en bibliogr.
    • Te zien op tentoonstelling
      Fasciculus temporum : arte tardo-medieval do Museu Nacional Het Catharijneconvent de Utreque (Museu Calouste Gulbenkian, 1992-11-26 t/m 1993-02-07)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Persoon/instelling
      Museum Catharijneconvent
    • Exemplaarnummer
      92/600a300D-301D
    Kunstschätze aus dem Rijksmuseum 'Het Catharijneconvent' Utrecht : Ausstellung im Rahmen der "Begegnung mit den Niederlanden' 16 Juli bis 13. September 1987 Augustinermuseum Freiburg i. Breisgau  (Detlef Zinke), 1987, p. 22-23
    • X 
    • Titel
      Kunstschätze aus dem Rijksmuseum 'Het Catharijneconvent' Utrecht : Ausstellung im Rahmen der "Begegnung mit den Niederlanden' 16 Juli bis 13. September 1987 Augustinermuseum Freiburg i. Breisgau
    • Auteursvermelding
      [Detlef Zinke]
    • Auteur
      Detlef Zinke
    • Plaats van uitgave
      Freiburg
    • Uitgever
      Stadt Freiburg im Breisgau
    • Jaar van uitgave
      1987
    • Paginering
      36
    • Illustraties
      ill.
    • Te zien op tentoonstelling
      Kunstschätze aus dem Rijksmuseum 'Het Catharijneconvent' Utrecht : Ausstellung im Rahmen der "Begegnung mit den Niederlanden' 16 Juli bis 13. September 1987 Augustinermuseum Freiburg i. Breisgau (Augustinermuseum, 1987-07-16 t/m 1987-09-13)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Exemplaarnummer
      87/366tent cat
    Naalden wekten wonderen : borduurkunst der late middeleeuwen in de Nederlanden  (H.J.A.M. van Haaren), 1960, cat. nr. 49
    • X 
    • Titel
      Naalden wekten wonderen : borduurkunst der late middeleeuwen in de Nederlanden
    • Auteursvermelding
      ingel. door H. van Haaren
    • Auteur
      H.J.A.M. van Haaren
    • Plaats van uitgave
      Amsterdam
    • Uitgever
      Museum Fodor
    • Jaar van uitgave
      1960
    • Paginering
      ongepagineerd
    • Illustraties
      ill.
    • Reeks
      Catalogi gemeente-musea
    • Annotatie
      Geplaatst bij Amsterdam
    • Te zien op tentoonstelling
      Naalden wekten wonderen : borduurkunst der late middeleeuwen in de Nederlanden (Museum Fodor, 1960-06-15 t/m 1960-09-25)
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      borduurkunst
    • Exemplaarnummer
      ABM 00/951tent cat
    Laat Gotisch Borduurwerk in Nederland  (B.M.L.J.M. Jansen), 1948, p. 72, 124, nr. 50
    • X 
    • Titel
      Laat Gotisch Borduurwerk in Nederland
    • Auteursvermelding
      Beatrice Jansen
    • Auteur
      B.M.L.J.M. Jansen
    • Plaats van uitgave
      's-Gravenhage
    • Uitgever
      L.J.C. Boucher
    • Jaar van uitgave
      1948
    • Paginering
      162
    • Illustraties
      ill.
    • Annotatie
      Proefschrift Utrecht
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Trefwoorden
      borduurkunst, gotiek
    • Geografisch trefwoord
      Nederlanden
    • Exemplaarnummer
      ABM 45D1945D19
    Gids in het Bisschoppelijk Museum voor kerkelijke oudheid, kunst en geschiedenis, vooral van Nederland en meer bijzonder van het Haarlemsche bisdom te Haarlem, St. Jansstraat No. 79 [1913]  (Jacobus Joannes Graaf), 1913, cat. nr. 23, p. 31
    • X 
    • Titel
      Gids in het Bisschoppelijk Museum voor kerkelijke oudheid, kunst en geschiedenis, vooral van Nederland en meer bijzonder van het Haarlemsche bisdom te Haarlem, St. Jansstraat No. 79 [1913]
    • Auteursvermelding
      door J.J. Graaf en H.A.Th. van Dam
    • Auteur
      Jacobus Joannes Graaf, H.A.Th. van Dam
    • Plaats van uitgave
      Leiden
    • Uitgever
      Théonville, G.F.
    • Jaar van uitgave
      1913
    • Paginering
      234
    • Materiaal
      boek
    •  
    • Exemplaarnummer
      BMH 00/210mus cat
  • Opmerkingen?
    Ziet u een fout of heeft u extra informatie over dit object?
    Laat het ons weten!
Laden
Pagina
1
Adlib Internet Server 6
Axiell ALM